En retskaffen tysker af Charles McCain

af d. 9. april 2012

445

2010

978-87-11-43882-4

An honorable german

Charles McCain er ude i et sympatisk ærinde. Han vil vise, at ikke alle tyskere, der deltog i Anden Verdenskrig var krigsliderlige idioter, der ikke kunne tænke en selvstændig tanke. Heller ikke officererne og løjtnanterne. Han har brugt 20 år på at researche til denne bog, hvilket tydeligt kommer til udtryk i den store mængde teknisk data bogen indeholder.

Dette er både bogens force og den akilleshæl. “En retskaffen tysker” kommer ganske vist til at virke troværdig, men den spænding, der kunne have været druknes i overflødigt data. Og dertil kommer, at hovedpersonen Max Brekendorf er irriterende endimensionel og derfor på ingen måde formår at overbevise mig om sin egen retskaffenhed. Max fatter nemlig trods sin gennem bogen stigende position i søvåbenet ikke et vink med en mindre ubåd.

Vi møder Max før Anden Verdenskrig bryder ud. Den unge mand er ikke optaget af meget andet end sin kærestes forældres uvilje imod ham og karrieren. Senere kommer andre fokusområder til: Kaptajnens beundringsværdige opførsel, kampen for at Tyskland ikke skal lide endnu et nederlag, kollegaerne, maden og senere; det at forblive i live. Max er meget optaget af at være retskaffen og blandt andet behandler han altid sine krigsfanger ordentligt og går op i ikke at overtræde Genève Konventionen. Han betragter englænderne som rene udskud og får bekræftet alle sine fordomme, da kaptajnen på et engelsk skib lader sit fartøj springe i luften. Men på trods af alle tankerne omkring rigtig og forkert opførsel er Max’ karriere i fuldt firspring inden han langt om længe begynder at reflektere over sin egne handlinger og lade en vis portion etik lægge til grund for disse.

Bogen får to stjerner. En for den store mængde viden om søvåbnet som Charles McCain demonstrerer og en for det projekt det trods alt har været at vise, at der kan lægge mange ting til grund for folks handlinger, uanset hvor uforståelige disse handlinger forekommer eftertiden at være.