En ræv bag øret af Mikkel Wallentin

af d. 11. juni 2004

181

2001

87-621-0238-9

En ræv bag øret

Fortælleren i “En ræv bag øret” er en eksistentiel og følelsesmæssig desperado. Han præsenterer sig skiftevis som Kim og Mik, omgivelserne beskrives som de er – og forbipasserende pigers anatomi er konstant en del af dem. Vores trods alt sympatiske antihelt cykler rundt i Århus’ forskellige miljøer for fattige studerende. Gennem ghettoerne i Bispehaven og Gellerup, til fester i bofællesskaber i Viby og Ø-gaderne og op på Bodega 65 i Jægergårdsgade som i hyldest til Per Højholt kaldes “Bodega 6512”. I Bispehavens beton bor Gimmick (?) til leje hos et par med de to hjemlige interesser, druk og vold.

“Det var altid Jan, der startede slagsmålene. Min teori er at han ganske enkelt var tæske liderlig”.

Og sådan er det hele bogen igennem. Jeg har ikke talt efter, men jeg tror at hovedpersonen onanerer i omtrent hvert tredje kapitel. Kærlighed er ikke en ubetinget smuk ting i denne bog. Den fremtræder oftest i rendyrket og uciviliseret form som lyst og udnyttelse, men kommer alligevel ofte frem til, om end ikke forløsning – så i det mindste udløsning!

Det fornægter sig ikke at Wallentin siden udgivelsen af bogen her, er blevet færdiguddannet udi det semiotiske. Betydninger og henvisninger til andre betydninger tager en del plads på bogens sider, hvis det er det man kigger efter. Det kaldes intertekstualitet og er en esoterisk disciplin – for nu at bruge et ord kun få kender – og det betyder at nogle læsere risikerer at gå glip af et par finter i Mikkel Rævs persongalleri.

“En ræv bag øret” har ikke nogen særlig handling og er måske ikke for alle enhver. Men den er læseværdig og rummer lag som i hvert fald undertegnede godt kunne li’ at aflæse.

Jeg ville dog have givet bogen et mere betegnende navn som “Røv og nøgler”.