En perfekt spion af John Le Carré

af d. 17. oktober 2014

484

1987

87-553-1412-0

A Perfect Spy

”En perfekt spion” starter med et ordsprog: “At have to kvinder koster dig din sjæl. Men at have to huse koster dig dit hoved.” Et hus i Carrés verden, er betegnelsen for et lands efterretningsvæsen, og så er et af bogens temaer allerede afsløret, forræderi, hvilket er et emne der går igen i mange af hans bøger.

Bogen fortæller om Magnus Pym, der en dag trækker stikket ud og gemmer sig i et pensionat ved den engelske kyst. Han forlader kone, barn og efterretningsvæsen og sætter sig til at skrive sin livshistorie til sin søn. Han fortæller om opvæksten med en far, der var fuldendt svindler og charlatan, en far han havde svært ved at løsrive sig fra. Samtidig kører der en parallel historie, hvor vi følger forskellige personers jagt på Pym, da det langsomt går op for dem, at han har bedraget dem i mange år.

Som sagt er det en fortælling om forræderi, og det er på flere plan. Men samtidig er det også historien om et barns opvækst, hans ungdom med oplevelser der følger ham resten af livet, og ikke mindst den faderbinding, der også forfølger ham.

Bogen er blevet kaldt alt fra røvkedelig til et mesterværk, og jeg hælder mest til det sidste. Den kan være svær at komme i gang med, jeg har da også brugt to forsøg. Den bliver ind imellem fortalt på lidt forvirrende måde, hvor Pym fortæller om sig selv i tredje person, men når man først har fanget det, så går det lettere. Ligeledes fandt jeg også passagerne om faderens svindelnumre ganske langtrukne, men som helhed står den tilbage som en fantastisk livshistorie. Faderen er baseret på Carrés egen far, som han også har skrevet om i ”Ved Ronnies hof”, hvilket løfter autenciteten op på et helt andet plan. Samtidig menes det også, at hovedpersonens oplevelser også er baseret på Carrés egne erindringer, både hans opvækst og hans tid som britisk MI6 agent.

”En perfekt spion” er ikke den mest tilgængelige af Carrés bøger, og nye læserer bør ikke starte her. Jeg var selv advaret, lyttede ikke og måtte opgive første gang. Det hjalp at læse de andre først og det giver også god mening, at læse noget baggrundshistorie om forfatterens liv. Jeg bliver aldrig træt af Carrés forfatterskab, det har været en kæmpe oplevelse at læse alle hans bøger. Jeg kender ingen som ham, der med meget få ord kan beskrive noget så komplekst, som andre ville bruge en hel bog på. Et eksempel fra bogen: “I sit syvogtredivte år kastede hun sig endelig over periodens foretrukne liberale sager, hvorved hun traf flere Paul’er, hvoraf hun giftede sig med den ene og fik en uregerlig datter, der kritiserede hende for alt, hvad hun foretog sig, hvilket gav Belinda en fornemmelse af at være blevet forsonet med sine egne forældre.” Sådan!

Nu kan jeg så glæde mig til at genlæse flere af bøgerne, det fortjener de!