En mand uden åndedræt af P. B. Kerr

af d. 4. marts 2014

450

2013

978-87-7146-028-5

A Man Without Breath

Katynmassakren er et af de sortere kapitler under 2. verdenskrig. 15-20.000 polakker, fortrinsvis officerer og højtplacerede civile, henrettes med nakkeskud og begraves i Katynskoven nær den russiske by Smolensk. Men hvem er bødlerne – den tyske besættelsesmagt eller Stalins menneskeforagtende NKVD-tropper?

Året er 1943. Tyskernes russiske offensiv er gået uhjælpeligt i stå, og i tilgift bliver rygterne om masseudryddelse af jøder stadigt mere vedholdende. Naziregimet har desperat behov for et pr-scoop, der kan vende verdensopinionen og få de vestlige magter til at indse, at det tyske tusindårsrige er den sikreste skanse mod den røde flodbølge fra øst.

En sulten ulv graver nogle knogler op i en gudsforladt skov nær Smolensk. Noget tyder på, at det er resterne af polsk officer, at han muligvis ikke er det eneste offer, og at det måske er russerne, der er ansvarlige. Tyskernes propagandaminister Joseph Goebbels, Krøblinge-Joe, øjner en strålende pr-sejr og sender den erfarne politimand Bernie Gunther afsted for at skaffe bevis for, at de røde er skurkene.

Den stovte, åbenmundede Gunther er ikke just fan af nazisterne, men har sine egne grunde til at acceptere missionen mod øst. Modstræbende blandes han ind i nogle bestialske drab på tyske telegrafsoldater, som har fået halsen skåret over – sært nok i tidsrummet omkring Hitlers besøg hos den stedlige feltmarskal, von Kluge. Mens russiske krigsfanger graver polske knogler op i Katynskoven, graver Gunther i de mystiske mord og finder pludselig sig selv i skudlinjen. Hjemme i Berlin planlægger en gruppe tyske adelsmænd et attentat mod Føreren, og en rød tråd herfra rækker helt ud til fronten ved Smolensk.

Philip Kerrs Berlin Noir-serie, hvoraf “En mand uden åndedræt” udgør niende selvstændige bind, er toppen inden for såvel krigs- som krimigenren. Det er fremragende romaner med solid spænding, elegant prosa og historisk kildemateriale, der siger sparto til alt, hvad der ellers er skrevet om det nazistiske rædselsregime. Bortset fra den sympatiske hovedperson har de fleste personer i bogen gået lyslevende omkring, og de og deres omgivelser er genskabt med en akkuratesse og indføling, som har Kerr haft fribillet til en tidsmaskine.

Meget lidt litteratur er mere tilfredsstillende at læse end Kerrs berømmede Berlin Noir-bøger, og “En mand uden åndedræt” lever snildt op til resten af seriens tårnhøje niveau. Du kan sagtens snige dig ombord her – men hvorfor ikke unde dig selv fornøjelsen ved at hoppe tilbage til start? Første bind hedder “Martsvioler”. Gid det var mig, der havde hele denne eminente serie til gode.