En mand der hedder Ove af Fredrik Backman

af d. 17. marts 2015

358

2003

En man som heter Ove

Bogens første linjer er præcise: ”Ove er nioghalvtreds år gammel. Han kører Saab. Han er typen, der peger på folk, han ikke bryder sig om, lidt som var de indbrudstyve og Oves pegefinger en politilommelygte.” Så er det på plads, og antipatien vækkes hos læseren. Spørgsmålet er, om vi i virkeligheden ønsker at lære ham bedre at kende? Kapitel to melder imidlertid om en stor lyst til at fortælle om denne gamle mand. I de følgende kapitler springer fortælleren dernæst mellem den egentlige nutid, hvor Oves inspektionsrunder og kontroverser med Parvaneh samt andre udstilles på spydig og humoristisk vis, og Oves fortid, hvor uheldene hagler ned over ham.Denne veksling fortjener at blive fremhævet.

I Oves nutid er der tempo og dynamiske impulser. Det er scenisk og farverigt fortalt, hvor særligt dialogen er fremtrædende og dejlig pludselig. Sproget støtter op om dette tempo. Det er formidlet gennem korte og direkte sætninger og gennem pludselige udråb og udbrud. De korte sætninger skaber en ligefrem og let bevægelse, og de rummer i særdeleshed ironiske og humoristiske undertoner.

Oves fortid formidles derimod gennem centrale nedslag, der udfoldes mere detaljeret og afdæmpet. Sætningerne er længere og mere rytmiske. Der er overordnet set ikke dialog på færde. Snarere er der overblik og sanselige beskrivelser af scener og situationer. Tempoet er bestemt nedsat og her er der en form for ro og meditativ kraft. Samspillet får Ove til at træde ud af sin bistre, skyggeagtige rolle. Han forlenes med dybde, og medlidenheden vækkes. Han er nu et spændende bekendtskab.

En mand der hedder Ove forstyrres desværre i nogle situationer af upassende sammenligninger. Eksempelvis, når beskrivelsen af Sonjas grin visualiseres: ”Og når hun fnes, lød hun, som Ove forestillede sig, at champagnebobler ville lyde, hvis de fnes.” Endvidere er sætningerne tit skåret så kontant kort, at subjektet er udeladt: ”Låser Saaben med nøgle. Lukker garagen. Kontroltager tre gange. Og går hen og henter sit værktøj i skuret.” Det irriterer.