En intern affære af Ian Rankin

af d. 10. november 2011

446

2011

978-87-7955-827-4

The Complaints

“Han brugte det meste af aftenen på at fiske bøger ud af reolen i stuen og lægge dem på sofabordet. Meningen var, at han ville sætte dem op alfabetisk og måske dele dem i to kategorier, de læste og de ulæste. Men så tænkte han, at nogle af dem vel egentlig godt kunne komme i genbrugsbutikken. Og måske kunne han lave en yderligere inddeling af de tilbageblevne i skønlitteratur og det øvrige.”

Du har netop læst et uddrag af en britisk forfatters bog, som er færdiggjort i 2009. Lyder det omtrent lige så spændende som at se på, at maling tørrer – ganske, ganske langsomt? Det er det beklageligvis også. Især er det beklageligt, ja, næsten begrædeligt, fordi det drejer sig om en krimi af den skotske mesterforfatter Ian Rankin, der afsluttede sin fremragende serie om John Rebus i 2008.

“En intern affære” er en indviklet affære om en dygtig efterforsker i politiets afdeling for, ja, interne affærer. Malcolm Fox undersøger kolleger, der beskyldes for ikke at have rent mel i posen. Han pudses på en ung, ambitiøs kriminalmand, der tilsyneladende er lidt for glad for børn og sex. Samtidig myrdes Fox’ usympatiske svoger, en hovedrig entreprenør forsvinder, nogle tatoverede fyre dukker op, og pludselig er Fox viklet ind i et uoverskueligt spil, der kan koste ham både job, førlighed og liv i vilkårlig rækkefølge.

Hele præmissen i bogen er ude i skoven. Hvorfor skulle Fox, der ikke begiver sig af med traditionelt politiarbejde, pludselig sætte sin karriere, sin dagligdag og sit forhold til familie og kolleger over styr for at grave i mordet på en svoger, som han ikke kan fordrage? Det er fuldkommen usandsynligt. Hvilket også hele plottet viser sig at være, da det endelig er blotlagt.

Normalt er jeg kæmpefan af Rankin, men “En intern affære” virker som en i øvrigt velskrivende filejs’ desperate og fortænkte forsøg på at score en ny flirt efter at have smidt sin trofaste kæreste (Rebus) på porten.

Den ene stjerne får Rankin for en trods alt spændende finale, mens den anden går til oversætteren Søren K. Barsøe, der leverer en indlevet og original fordanskning. Morsomt at bruge udtrykket “gantes med de rige” i stedet for at mænge sig med – og “dalreflæsk under kæben” i stedet for dobbelthager eller noget andet forudsigeligt. At “flue” på en liste (sætte flueben/krydse af) var også ny for mig. Tak, Søren!