af d. 7. juni 2011

446

2011

978-87-7955-827-4

The Complaints

Ingen kan lide klagerne – de politifolk, som er ansat til at undersøge andre politifolk.

Hovedpersonen Malcolm Fox arbejder for denne specialenhed. Han er netop ved at afslutte en succesfuld undersøgelse af en korrupt kollega, da han bliver bedt om at samarbejde med sædelighedspolitiet om en ung strømer, Jamie Breck, som tilsyneladende ser på pædofil porno over nettet. Men Fox hjemsøges af problemer på hjemmefronten, hans far er syg og på plejehjem, hans søster bliver mishandlet af sin voldelige kæreste og selv kæmper Fox på femte år med at holde sig ædruelig.

Efterhånden som Fox graver sig dybere ind i sagen med Jamie Breck, må han erkende, at den dygtige unge politimand, rummer flere facetter end først antaget. Fox finder Jamie yderst sympatisk. Men er de ikke altid det, børnelokkere i og uden uniform?

I forbindelse med efterforskningen af sagen kommer Fox også i forbindelse med den smukke og gådefulde kvinde og enlige mor Annie, som han tiltrækkes af. Men kan han stole på hende?

Efter at have læst bogen færdig sad jeg tilbage med en følelse af at have læst det hele før. Det virker som om, at Ian Rankin har brugt en skabelon for, hvordan man skriver en god krimi og holder sig strengt til skabelonen. Det er efterhånden lidt for almindeligt og kedeligt med en hovedperson, som kæmper med personlige problemer både i privat- og arbejdslivet og som kommer på kant med sine kolleger pga. samarbejdsvanskeligheder. Plottet er en speget magtkamp mellem grænseoverskridende gangsterbander og et bundt rådne politikere med fingrene langt nede i nutidens finanskrise og dens mugne kagedåse. – Alt sammen noget som man har set før. Bibliotekerne bugner af denne type bøger, og jeg savner at blive overrasket, at se noget, som jeg ikke allerede har læst tidligere.

Ian Rankin skriver rigtig godt, så jeg ville ønske, at han tog udfordringen op – smider den sikre krimiskabelon langt væk og i stedet udfolder sin store fantasi, det tror jeg ville fungere virkelig godt og give læseren en helt ny læseoplevelse.