En helt anden historie af Håkan Nesser

af d. 21. september 2008

520

2007

978-87-7053-135-1

En helt annan historia

Efter “Menneske uden hund” glædede jeg mig til atter at møde Barbarotti i “En helt anden historie”. Og jeg blev ikke skuffet. Bogen var ikke helt lige så god som den første – men absolut en krimi af de bedre. Den er opbygget mere traditionelt end den første – allerede fra starten stifter vi bekendtskab med morderen, som dog forbliver anonym indtil sidste del af bogen.

Morderen skriver dagbog “Optegnelser fra Mousterlin” under et ferieophold i Frankrig i 2002, hvor en gruppe på 6 personer tilfældigt mødes og tilbringer ferien sammen – der sker noget i løbet den ferie, som gør, at morderen her 5 år efter går i gang med systematisk at myrde disse. Sideløbende med at han kommenterer dagbogsnotaterne fra dengang, sender han breve til Barbarotti om de planlagte eller allerede udførte mord. Spørgsmålet er, hvad morderen vil opnå med disse breve? Får han i virkeligheden blot politiet til at danse efter sin fløjte?

Barbarotti er den samme sympatiske, lidt eftertænksomme mand som sidst. Han har mange ting at bekymre sig om – vil Marianne sig ja til hans frieri? Hvordan klarer datteren Sara sig i London? Hvad med de to sønner som bor hos ekskonen? Og hvorfor er det netop HAM, der er udvalgt til at få breve fra morderen?

Der er et psykologisk spil, planlagt af morderen, som skal afsløres, før det lykkes at finde frem til hans identitet og motiv til mordene. Samtidig lades et lille spørgsmål åbent – hvordan fandt politiet ud af hvem brevskriveren var? Det må læseren selv regne ud, men det virker ikke irriterende, som åbne slutninger ellers kan gøre. Tværtimod trigger det én til at prøve at finde ud af det ved at læse udvalgte afsnit igen. Jeg kan absolut anbefale bogen, og skal helt sikkert også læse den næste krimi i serien, når den udkommer!