En hårnål klemt inde bag panelet. Noter fra eftertiden af Søren Ulrik Thomsen

af d. 10. april 2016

157

2016

978-87-02-19855-3

1. udgave, 2. oplag

”En hårnål klemt inde bag panelet” er vanskelig at kategorisere, der er hverken tale om en roman, digte eller essays. Undertitlen på bogen er ”Noter fra eftertiden”, og det er nok i virkeligheden netop det bogen er – en samling noter, eller små afsnit, der ikke er indbyrdes forbundne, men dog alligevel udgør et samlet værk.

Noterne handler om dybe emner som livet, venner og bekendtes sygdom og død, besøg på Kommunehospitalet som ikke alle venner nåede at forlade i live, om hovedstadens forandring gennem de 40 år forfatteren har boet i byen, besøg på værtshuse, hvor forfatteren observerer de øvrige gæster og gør sig overvejelser om hvilket liv de lever og besøg i barndomslandet Stevns, hvor han bl.a. møder det ældre ægtepar, der i tidernes morgen købte Thomsens barndomshjem.

På mange måder er bogen et slags selvportræt, hvor Søren Ulrik Thomsen gør status over hvad livet har lært ham, og hvor han reflekterer over samtlige ovennævnte emner (og flere til).

Bogen indeholder form for kritik af nutidens by og menneskesyn, hvor arbejde, job og høj indtægt er Gud og hvor mange ikke overvejer om der ligefrem skulle gemme sig et menneske inde bag facaden på dem, der ikke lever på livets solside. Som Thomsen selv udtrykker det bliver han beklemt og nedtrykt ved synet af ”dem, der til gengæld har fået rigtige uddannelser og rigtige liv med ægtefæller og børn i boliger med optimalt lysindfald og ligner en hel intensivafdeling, som de løber og løber omkring Søerne med deres små apparater fastspændt til overarmen”. Med andre ord er samfundet nok blevet økonomisk rigere, men noget menneskeligt er mistet undervejs.

”En hårnål klemt inde bag panelet” er en stemningsfyldt og tankevækkende bog, som gjorde indtryk på mig. Man fornemmer, at Søren Ulrik Thomsen har haft et klart formål med bogen, den er velskrevet og giver et solidt indblik i hvordan menneskesynet i Danmark ser ud anno 2016 – og det er ikke altid kønt, men til gengæld ærligt og præcist beskrevet af Thomsen.

”En hårnål klemt inde bag panelet” er en af Søren Ulrik Thomsens fineste bøger, og jeg kan selvfølgelig kun anbefale dette fine værk til andre, der har haft trang til at læse denne anmeldelse til ende.