En gang på vejen, altid på vejen af Dorthe Lis Lindgaard Thomsen

350

2019

978-87-995726-6-3

En gang på vejen, altid på vejen er bind 2 i trilogien Platons Akademi af forfatteren Dorthe Lis Lindgaard Thomsen

I dette bind fortsættes jagten på de hellige tekster, som måske indeholder sandheden om Jesu’ oprindelige budskaber – og som måske kan sætte menneskeheden fri fra mørket. I dette andet bind intensiveres jagten og koncentrerer sig om den syvende tekst, der måske har svar på alle spørgsmål. Truslen mod søster- og broderskabet i Firenze spidser til og begivenhederne udfordrer i endnu højere grad tid og rum, end vi så det i bind 1.

Den søgende venneskare af filosoffer, riddere, malere, læger og mystikere – med Lorenzo de Medici og hans rådgiver, den kvindelige læge Cassandra Leoni, i spidsen – kæmper på fysiske og ikke-fysiske planer mod en ondskab, de ikke alle kender omfanget og dybden af. På deres jagt hvirvles brødre og søstre i deres søgende fællesskab ud i hæsblæsende omstændigheder, hvor kærligheden er deres bedste våben, mens de søger at redde uskyldige, deres verden – og deres egne hjerter, kærlighed og sjæls balance.

Dette bind 2 er præcis som bind 1 Når Lyset fødes igen en yderst spændingsmættet og velfortalt historie med renæssancens Firenze som centrum. Fremstillingen af livet i denne historiske epoke vidner om en grundig research fra forfatterens side, som gør fortællingen både troværdig og interessant. Undervejs drages vi som læsere samtidig ind i mange mindre historier i andre geografiske lokaliteter, så som Danmark, Tyskland og Frankrig, gennem et stort persongalleri og deres mange relationer og problemstillinger. Og lige som i bind 1 trækkes der tråde tilbage til tiden, hvor Jesus og Maria Magdalene gik på Jorden og frem til vores nutid. Tråde, som forfatteren med et vituost overblik knytter sammen til et sammenhængende billede i slutningen af bind 2.

Bind 1 og bind 2 i denne trilogi er alt i alt en fortælling, hvor man skal være mere end almindeligt lukket, for ikke at være berørt på mange dybe planer, når sidste side nås. Livets store spørgsmål har i hvert fald fået en ny tur i refleksions-centrifugen her hos mig efter læsningen. Og på det ikke-tankemæssige plan mærker jeg, at fortællingens energi arbejder i mig og bringer mig i kontakt med et dybere niveau af mig selv og min rolle i livets store fortælling. Ikke mindst med min feminine kraft og visdom, som er et centralt tema hele fortællingen igennem, og som vi nu og her trænger til at få nyt lys på i forbindelse med genkomsten af den feminine energi på Jorden.

Denne bog får herfra de samme varme anbefalinger som bind 1, Når Lyset fødes igen. Jeg glæder mig meget til bind 3 Liljens Søsterskab, som i følge forfatterens hjemmeside er undervejs.