1992

87-557-3855-9

En fridag til fru Larsen

3.udgave

I  sit forfatterskab har Martha Christensen fokuseret på det sociale område i Danmark, fortalt hvordan mennesker behandles uretfærdigt af systemet, og hvordan man uforvarende kan komme i klemme.

“En fridag til fru Larsen” er ingen undtagelse. Bogens hovedperson er Evelyn Larsen, der fra barnsben af er holdt udenfor i skolen og drillet af venner og familie fordi hun anses for at være dum.

Evelyn har en normalbegavet søn, men den sociale arv er slået igennem, og i skolen mener lærerne, at han er dum og utilpasset. Faktum er at drengen bare reagerer på, at han sættes i en bås, hvor han ikke hører hjemme, men det tolkes som, at der må være problemer i hjemmet. Lærere og pædagoger lægger ansvaret fra sig og kaster “lorten” over på Evelyn, og det ender med at drengen sættes på specialskoler og kommer på forskellige hjem.

Evelyn har arbejdet på fabrik i 20 år, og en dag kaldes hun op til værkførerens kontor, hvor hun af en politimand får en besked om hendes såkaldt “retarderede” søn. Bogen handler om den dagsrejse Evelyn foretager til Jylland, hvor hun skal identificere liget af hendes søn, der nu er død i en trafikulykke han var udsat for efter at være flygtet fra det hjem han er anbragt på. Under rejsen tænker Evelyn tilbage på sin egen barndom og på de gange systemet har behandlet hende og sønnen dårligt.

Bogen er god fordi den bevæger læseren og fortæller om, hvordan uskyldige mennesker fanges i systemet og om et sygt samfund, hvor man sættes i bås og reelt ikke har mulighed for at slippe væk. Det er en rørende historie, der gør læseren rasende på systemet over, at nogen behandles dårligt, om hvordan man kan ende med at blive fanget uden at ville det.