En fortælling om hr. Roos af Håkan Nesser

af d. 19. marts 2009

445

2009

978-87-7053-256-3

Berättelse om herr Roos

Ante Valdemar Roos på 59 år er en kedelig, rutinepræget mand. Han er en mand der går i ét med tapetet – hans kone Alice beskriver ham således som et møbel, en sofa! Han har været gift med Alice i 10 år – mere af nød end af lyst – han var for gammel, hun var for tyk, så stod det regnskab lige! “Valdemar havde været ti år for gammel. Til gengæld havde Alice været femogtyve kilo for tung. Ingen af dem havde nogensinde formuleret denne triste sandhed, men han var sikker på, at hun var lige så bevidst om den, som han var.”

Valdemar har i 40 år uge efter uge tips’et den samme række – en række, han har overtaget efter sin far – og en dag er der gevinst. Mere end to millioner! Valdemar fortæller ikke noget til sin kone, han siger i hemmelighed sit job op, køber et lille hus på landet, hvor han kan være i fred, og i stedet for at tage på arbejde tilbringer han dagene i sit hus – for første gang gør Valdemar noget af lyst, ikke af pligt og gammel vane. Han lever!

Anna er en ung kvinde på 20 år, der befinder sig på et behandlingshjem for unge misbrugere. En dag stikker hun af, egentlig med det mål at tage til en storby, men hun må hvile sig undervejs, og finder et lille hus, hvor hun kan få et hvil. Som man nok kan gætte, er det Valdemars lille hus hun har fundet, og da de to mødes i huset, finder dette umage par en forståelse og omsorg for hinanden, som de begge har savnet.

Som i “Menneske uden hund” bygges hovedpersonerne langsomt op for læseren, og først halvvejs inde i bogen får bogen karakter af en krimi, da Valdemar en dag er forsvundet, og Alice henvender sig til sin gamle klassekammerat Gunnar Barbarotti for at få hjælp. Da der kort tid efter findes et lig i haven ved Valdemars hus, kommer der gang i politiets undersøgelser.

Det er denne rolige, langsomme indlevelse i hovedpersonerne jeg holder utroligt meget af i Nessers Barbarotti-bøger. Spændingen bygges op, men det er ikke en spænding som i en traditionel krimi, hvor man prøver at regne ud hvem gerningsmanden er – nej, man vender åndeløst side efter side for at finde ud af hvordan det vil gå med vores to hovedpersoner. Jeg havde glædet mig rigtig meget til dette 3. bind i serien om Barbarotti – og bogen levede helt og fuldt op til forventningerne. Jeg håber, der kommer flere bøger i serien!