En alt andet end proper tilstand af Harald Voetmann Christensen

af d. 3. september 2008

207

2008

978-87-02-06505-3

En alt andet end proper tilstand

“Hvis nogen endnu ikke har forstået det, så lad det nu blive slået fast: Det hele er meget synd for mig. Sådan er det, det er den grundlæggende præmis her. Jeg skriver for at vække sympati, den melodi ka jeg li. I stedet for at læse dette værk burde værkets potentielle læsere i samlet flok forære mig et båthorn, med en fin, rød sløjfe om, og et kort, hvor der stod med svungen skrift: Ja, det er synd for dig Harald.” (s. 44)

Sådan skriver Harald Voetmann et sted i sin sære bog ”En alt andet end proper tilstand”. I citatet får vi et ynkeligt billede af Voetmann, og det er åbenbart meningen, for ingen af de mange små eksistenser i bogen er i særlig proper tilstand. Enten befinder de sig i en umulig situation (som den hængte mand i fortællingen “Efter hængningen”) eller også skal de snart komme til det.
”En alt andet end proper tilstand” består af en lang række tekster, hvoraf de fleste kun er få sider lange. Teksterne har intet tilfælles – udover at beskrive mennesker på kant med virkeligheden. Vi møder bl.a. den socialt akavede Kühleborn, der køber rundstykker til alle på arbejdet på sin fødselsdag – men tager dem alle sammen med hjem igen, konen til en mand, der har savet sin finger af, men som virkelig kan se fordelene ved situationen, onanilystne Cornelia Quaade og den fine beskrivelse af et dysfunktionelt parforhold, hvor den eneste spontanitet er, at kvinden i forholdet lader sig “begejstre over alt, som hun på forhånd anede kunne medføre en skuffelse for den, der lod sig begejstre over det.” (s. 87)

Harald Voetmann skriver med en vild fantasi, lange, dunkle og spøjse sætninger og bogen er fuld af imponerende tankeeksperimenter og små hidsige indfald. Men samtidig er fortællingerne også mærkeligt uvedkommende, og de fleste vil nok ikke springe læselystent fra den ene historie til den næste. For tankeeksperimenter og indfald er ikke altid nok til at skabe en god historie.