af d. 1. maj 2019

113

2019

9788702266764

L'Amant - oversat af Juliane Preisler

6. udgave, 1. oplag

Jeg er ikke i tvivl om, at dette er et mesterværk. Hvad jeg til gengæld ikke er sikker på, er hvorvidt jeg nød læsningen. Flere gange tog jeg mig selv i at stoppe op og ønske mig langt væk fra den stemning bogen havde sat mig i, jeg ønskede at være trygt tilbage i min dagligdags tilfredse trummerum. Men bogen ville ikke slippe mig. Det var lige til at få mavepine af.

Der er nemlig noget knugende over ‘Elskeren’, noget klaustrofobisk og tyngende, som at være indespærret i en lille overophedet celle, med angst, uro og en underlig følelse af tømmermænd. Det er på handlingsplanet: den unge fortællerinde, som er spærret inde i en dysfunktionel og selvdestruktiv familie, og det er i stilen: det er en kort roman, skrevet med hovedsaligt korte sætninger, som hver og en har vægt, er lige så tørre og sveddryppende som den trykkende indokinesiske hede, og som ofte ikke så meget leder fortællingen videre i et let narrativt flow, men snarere synes at stå mejslet som skæbnetunge udsagn i egen ret. Det er en tætpakket tekst.

Samtidig er det en kærlighedshistorie og en historie om erotisk vækkelse. En mageløst smuk en af slagsen. Duras når som få jeg har læst, ind i hjertet af sanselighedens væsen, dens “mørke og forfærdelige dyb” som det hedder et sted mod slutningen af bogen. Kærligheden er forbudt, skandaløs, begæret et uopdaget land, der voldsomt åbenbarer sig i en næsten skræmmende, frådende lykke. Det er sen skønhed der gør ondt, det er en smerte der trøster, og jeg har aldrig læst noget lignende.