Ellen Hørup. For fredens og børnenes skyld af Kåre Bluitgen

af d. 22. juni 2020

43

2020

9788793141643

1 udgave

De gik forrest er en række bøger om danske mænd og kvinder, der op gennem tiden har været foregangsmænd og kæmpet for hvad de har troet på inden formpolitik, humanisme og videnskab. Foreløbig er der udkommet tre bøger i serien en om Nina Bang, en om Karen Jeppe og denne om Ellen Hørup, men flere er på vej.

Ellen Hørup (1871-1953) var en lidt anderledes kvinde der ville mere end bare være hjemmegående husmor. Hendes mor var en af de første kvinder der blev lærer og hendes far var avis redaktør, så hjemmet har nok præget hedes frihedsfølelse meget. Hun beherskede flere sprog og blev hurtigt en verdensborger, og rapporterede hjem til aviserne hvad hun så og oplevede. Fra fascisternes magtovertagelse i Italien til Indiens frihedskamp mod den britiske kolonimagt. I Danmark var det især børns vilkår der fik hendes opmærksomhed.

Bogen er målrettet de 10-12 årige og har et Liks på 22. Det er en bog man enten kan læse hjemme og snakke med en voksen om indholdet, men det er også en bog der egner sig glimrende til undervisningsbrug. Bogen skilter dels en anden tids alder, men også et andet menneskesyn end det vi kender i dag. En tid med klasseforskelle og en tid hvor mange børn måtte bidrage til livets opretholdelse.

Kåre Bluitgen (1959) er uddannet folkeskole lærer og journalist, og har skrevet et hav af bøger, og modtaget en del priser og legater, blandt andet Gyldendals boglegat for børnebogsforfattere (1991). Når man læser bogen om Ellen Hørup kan man godt mærke at hans politiske fortid i VS ikke fornægter sig, men når det er sagt synes jeg det er en fin lille bog, der har sin plads og kan være med til at få børn til at tænke lidt over tilværelsen. Den er velskrevet og let tilgængelig.