Eleanor Rigby af Douglas Coupland

af d. 5. juni 2005

223

2005

87-21-02509-6

Eleanor Rigby

Douglas Couplands seneste roman er god uden at være fremragende. Beretningen om den ensomme Liz Dunn er et meget nutidigt og troværdigt portræt af et menneske, hvis liv er tæt på at være ligegyldigt, fordi hun aldrig er trådt frem og i karakter. Man suser gennem romanen, der formår at glæde sin læser trods så alvorlige emner som ensomhed, sclerose og død. Couplands mærkværdige blanding af realisme og mere eller mindre utroværdige “it-could-happen-to-you”-oplevelser fornægter sig heller ikke i “Eleanor Rigby”. Man begynder faktisk at ønske, at forfatteren var sprunget over religiøsiteten denne gang. I “Eleanor Rigby” virker syner og tungetale mere som en vane end en nødvendig del af historien. Det er set langt bedre i “Hej Nostradamus!” fra 2003.

Liz Dunn er 36 år, ENSOM og går op i døden. Måske er det en naturlig konsekvens af ikke at have noget liv, men Liz er ekstrem. For eksempel lykkes det hende at få Bambi til udelukkende at handle om død, begravelse og muldjord, hvilket er et meget godt fingerpeg om hendes psykiske tilstand.

I Beatles-sangen dør Eleanor Rigby ligeså alene, som hun har levet, og så sørgeligt ender det ikke med Liz. Selvom hun har puttet sig, deltager hun én gang i sit liv, og det er nok til at sætte et spor. En skolerejse med latinholdet til Italien ender med, at hun bliver gravid. Barnet bortadopteres straks efter fødslen, men 20 år efter dukker han op som dejlig, men meget syg ung mand. Jeremy lider af sclerose. Sclerose er en urimeligt modbydelig sygdom, hvor immunforsvaret går til angreb på kroppen, og som kun har én udgang. Jeremy er en dejlig dreng. Hans uventede indtræden på Liz’ noget tomme scene giver hende endelig, endelig én at være noget for, og så forventer han endda, at hun har noget at bidrage med.