Egne rækker – Et muntert tidsbillede af Niels Christian Larsen

af d. 3. november 2019

312

2019

9788793835009

Her er højt til loftet, øllene flyder i baglokalet, kærligheden blomstrer, stilheden præger – undtagen når det drejer sig om byens fodboldhold. Vi møder forskellige karakterer som hver især har en historie at byde på. En er tyk som en skinke, en er byens frisør og en anden er byens kørelærer. Alle bidrager med deres. Og det lille jyske samfund passer sig selv, men passer især på hinanden. Der er dog nogen gange nogen som stikker næsen for langt frem, som for eksempel når man bliver taget i at være utro med en anden mands kone i en kornmark. Skuespilleren Willy Rathnov kommer forbi og de tager tykt pis på ham, men det viser sig at det sætter han egentlig pris på. Så jo der er et godt sammenhold i det lille samfund. Og nu har byens fodboldhold chancen for en oprykning, så alle midler tages i brug. Man foretrækker selvfølgelig nogen fra egne rækker, men en enkelt udefrakommende får lov at komme med på holdet, da der dukker en mand op i byen som i sig selv også har en historie med sig, der er til at tage og føle på. Der er megen spas hinanden imellem, men også en snert af livets mere alvorlige sider stikker næsen frem.

En rigtig fin bog som er skrevet med glimt i øjet. Den er måske ikke hylende morsom, men den efterlader læseren med et smil på læben og minder en lidt om Erling Jepsens mange historier. For det er næsten samme stil, dog med knap så meget kynisme.

Man kan levende forestille sig området, stedet og personerne og det er et yderst hyggeligt bekendtskab man får sig med hele byen. Så det er klart en bog der er værd at læse. Og så skader det jo ikke at den samtidig er meget nem at læse, for man vender siderne hurtigt og føler sig næsten helt ensom når man lukker bogen til sidst. For nu havde man det lige så godt med Bajong, Tolveren og de andre personer.

En god bog!