Eftersøgningen og andre noveller af Peter Seeberg

af d. 27. februar 2012

123

1970

87-7405-007-9

“På sin vej til den store plads blev Boole, en foreløbigt ikke ganske modløs mand, antastet af en fremmed, der kaldte sig Half. Han holdt et stykke papir frem mod Boole og spurgte, om han var i stand til at læse det navn, der stod skrevet …”

Med disse ord indledes samlingens titelnovelle “Eftersøgningen”, og en eftersøgning er netop hvad der nu sættes i gang.

Samlingen – som første gang udkom i 1962 – består af 17 noveller, der alle er bundet sammen af ét fælles tema; søgningen. Hvor stort skal hullet være? Hvad skyldes bulen i bilen? Er patienten sig selv? Og hvem gemmer sig bag navnet på papiret? Ja søgningerne i de 17 noveller er bredt ud over et bredt spektrum, og de søgende personer vi bliver præsenteret for, har alle forskellige måder at handle på. Hvis man sammenholder samtlige noveller, danner der sig to overordnede måder karaktererne reagerer på: Den første type bukker under, og ender i pureste vanvid, som eksempelvis i novellen “Bulen”, hvor personen Locke ender med at smadre sin bil, blot på grund af en lille bule. Den anden karaktertype indfinder sig med deres skæbne, og således kan personen i “Patienten” til slut erklære; “Så lad det være mig”!

Novellesamlingen er gennemsyret af en eksistentialistisk holdning, hvor det er op til den enkelte at forholde sig til det omgivende univers og handle derefter. Derfor stilles alle karaktererne hele tiden overfor valg af den ene eller anden art, og dem der ikke kan affinde sig med dette, må gå til grunde. Dette gør novellerne meget tidstypiske for 60erne, og spejler denne periodes manglende forklaringsrammer rigtig godt – for når både metafysikken, ideologierne og kunsten har spillet fallit, så er der ikke andet andet end det enkelte individ tilbage. Denne fokalisering på individet gør, at samlingen stadig har relevans den dag i dag, og sikkert også langt ud i fremtiden; derfor min varmeste anbefaling til at læse den!

Værket står for mig som et af de vigtigste indenfor den danske 60er modernisme, og Seeberg formår både at forføre og fornøje med sin på en gang enkle, og samtidig absurde fortællemåde. Samlingen er i særklasse og et læse-must, men mangler dog lidt for at komme helt op i verdensklasse. Derfor ender min bedømmelse på 4 stjerner.