Efter skælvet af Haruki Murakami

af d. 27. august 2018

178

2012

978 87 7955 479 5

Kami no kodomo-tachi wa mina odora - oversat af Mette Holm

Den japanske mesterforfatter og evige Nobelpris-aspirant Haruki Murakami skrev disse 6 noveller under indtryk af det voldsomme jordskælv i Kobe i 1995, hvor tusinder af mennesker blev dræbt, og en halv million bygninger styrtede sammen på bare 20 sekunder. En gigantisk katastrofe.

Ingen af novellerne foregår i Kobe, ingen af personerne er direkte berørt af jordskælvet, alting sker blot som de fineste, seismiske efterdønninger efter skælvet.

Det er seks meget forskellige historier uden indbyrdes sammenhæng. Også kvaliteten af novellerne varierer kraftigt.

I den ene ende af Richter-skalaen har vi ”Thailand”, hvor Satsuki, nydelig midaldrende læge med speciale i skjoldbruskkirtlen, beslutter at holde noget ferie i forlængelse af en konference i Bangkok. Hun havner på et luksuriøst resort, og hver dag kører en uudgrundelig privatchauffør hende til et afsides beliggende svømmebassin, hvor hun kan crawle sine mange baner i fred. Chaufføren fornemmer en dyb sorg i den japanske kvinde og kører hende en dag til en klog, gammel kone, der kan helbrede menneskers sjæle, mestendels ved at forudsige deres drømme og foreslå indgreb i selve drømmene. Diagnosen og kuren skal blive en skelsættende oplevelse for Satsuki – og samtidig forstår læseren pludselig den dybere mening bag bogens æstetisk forfinede omslag.

I den anden ende af kvalitetsbarometret har vi ”Frø redder Tokyo”, hvor den indadvendte pengeopkræver Katagari en uskønne dag får besøg af en 2 meter høj frø. Frø og Katagiri skal redde Tokyo fra en kolonorm orm, der vil forårsage et jordskælv i Tokyo, langt værre en skælvet i Kobe. Frø er et stærkt, venligsindet og alvidende væsen, modsætningen til Katagiri, hvis indre styrke og viden er stærkt begrænset. Men også Katagiri er rede til at spille sin foruddefinerede rolle i den frygtindgydende kamp.

Begge noveller er gennemsyret af den magiske realisme, der er et af Murakamis fornemste kendetegn. Men hvor det sære, der sker for lægen Satsuki, er fortalt med forfatterens vanlige blide og indsigtsfulde poesi, der uvægerligt griber læseren om hjertet, er makkerparret Frø og Katagiri en så groft karikeret konstellation, at i hvert fald denne læser blev ladt fuldkommen kold tilbage. Dette uanset om det Godzilla-agtige plot måtte rumme en skjult dagsorden eller appel til verden.

”Efter skælvet” er en ujævn novellesamling, hvor Murakami både skriver op til sit bedste og sit værste. For Murakaki-buffs er samlingen naturligvis uomgængelig, men nye læsere bør nok lægge forsigtigere fra land med en af mesterens romaner, fx ”Kafka på stranden” eller ”Trækopfuglens krønike”.