334

2003

87-14-29855-4

Cover to cover

Det er lidt komisk.

“Efter bogen” er på overfladen alt hvad en læser af chick litt genren kunne drømme om.

En city girl Tanya Stephens, der har et okay job, en okay kæreste og et okay liv. Hun er ikke vild med sin kæreste. Hun ser ham faktisk kun for at have en kæreste og naturligvis for at have en at dyrke regelmæssig sex med, om end hun ikke er særlig monogam i deres forhold. Hun er sin egen kvinde, forholdsvist selvstændig, men stadig så tilpas skrøbelig på overfladen at man kan relatere til hende.

I starten.

Det skal nok tage af når du læser længere ind i bogen. Hvis du når slutningen og stadig kan identificere dig fuldstændig med hende, så ville jeg nok ordinere en psykiater, for det har du så brug for.

På vej til et bryllup med kæresten, kigger Tanya forbi en boghandel for at nære sit altid voksende behov for at købe en ny bog og der falder hun over en bog af Tanya Stephens. Denne bog trigger hendes interesse fordi forfatteren og hende deler navn og fordi det kapitel hun tilfældigt læser i, lyder som en opremsning af hendes egen livshistorie. Så hun køber den og guess what, det er søreme hendes livshistorie, med fortid, nutid og fremtid indgraveret på de hvide sider.

Plottet er originalt nok til at det kunne give en ganske spændende historie, men som historien udfolder sig, går den lidt i hårdknude. Delvist fordi man som chick litt læser forventer en vis lethed i genren. En bog der underholder og fordøjes forholdsvist hurtigt. En bog der har en hovedperson man kan relatere til i en eller anden form. Delvist fordi man har lyst til at sparke Tanya ind i den næste verden på grund af alle de stupide, følelseskolde ting hun har gang i.

Jeg valgte denne bog på grund af tre ting. Det billede af en bog, der var på forsiden, fordi den stod under kategorien chick litt og den første side, som jeg læste, da jeg skulle bestemme mig for om det nu var værd at låne bogen eller ej.

Denne bog er ikke chick litt. Den er underlig og twisted. Til tider ganske underholdende, til tider virkelig tænderskærende. Når man kan læse halvdelen af en bog og stadig ikke ville føle et savn ved at levere den tilbage med slutningen ulæst, så er der noget om det.

Så er den nok kun de 2 stjerner, jeg giver den, værd.