Dybt at falde af Anna Grue

af d. 24. november 2008

302

2007

978-87-567-8428-3

“Om et par timer er jeg morder. Tanken burde skræmme mig fra vid og sans, men hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg lige nu mere optaget af, at mit højre ben sover. For lidt siden begyndte jeg at miste følelsen i det, og ganske kort tid senere begyndte det at prikke som fra tusindvis af småbitte nåle. Problemet er, at jeg tilbringer ventetiden i et skab, der er så trangt, at jeg bogstaveligt talt ikke kan bevæge mig uden at støde ind i noget, og risikoen for, at nogen i så fald skal høre mig, er forholdsvis stor.” Side 4.

En ung kvinde findes myrdet på det reklamebureau, hvor hun gør rent. Politiet tilkaldes, men det skal vise sig, at de står over for en særdeles vanskelig opgave, da de ikke kan finde nogen oplysninger om kvindens identitet. Kvinden fornavn er Lilian, men bortset fra det ved hendes kollegaer stort set ingenting om hende. Hun lever en anonym tilværelse, hvor ingen kender hendes alder, bopæl eller personnummer.

Den ellers sygemeldte reklamemand, Dan Sommerdahl, arbejder i samme firma som den myrdede kvinde, gribes af spændingen ved opklaringsarbejdet, da han ved et tilfælde bliver inddraget i efterforskningen. Som brikkerne falder på plads, afsløres et helt netværk i den lille provinsby, hvor mange involverede af misforstået godhed hjælper udnyttede kvinder.

Lige en advarsel skal lyde herfra, læs første kapitel i romanen, og bered dig på, at du ikke kan slippe bogen igen. Pirrende og forfriskende anderledes start på en roman, der bare bliver bedre og bedre som handlingen skrider frem og byder på masser af overraskelser. Jeg kan kun sige, læs den!

Dette er første bind i en dansk krimiserie med Dan Sommerdahl og min vurdering er, at det tegner rigtig godt, jeg ser i hvert fald meget frem til at læse de kommende bøger i serien.