Dukkebarn af Carin Gerhardsen

af d. 2. oktober 2010

339

2010

978-87-7055-820-4

Mamma, pappa, barn

Et kun 5 måneder forkomment drengebarn findes stærkt dehydreret og afkølet i en skov, med sin myrdede mor liggende kort derfra i en sandkasse. Som om det i sig selv ikke er tragisk nok, er moderens lille 3-årige datter ladt alene tilbage i deres lejlighed. Ingen ved hun er der, og da hun endelig får fat i en ældre kvinde på telefonen, kender hun hverken sit efternavn eller adressen. Et kapløb med tiden er indledt for den ældre kvinde, Barbro, som kæmper med at få politiet til at indse alvoren i situationen. Når de mon at finde frem til hende inden det er for sent?

Sagen med den dræbte mor og hendes lille barn, som ingen tilsyneladende savner, sætter Hammarby politiet på en vanskelig opgave. Men det skal blive endnu mere hektisk, for samtidig med at denne forbrydelse finder sted, indløber en ny sag. En 16 årig pige er fundet myrdet på en færge, og politiet må nu i gang med at forhøre ikke bare den klike hun var sammen med på færgen, men også passagerer som af den ene eller anden grund kan kaste lys over, hvad der er foregået. For ét er sikkert, gerningsmanden har befundet sig på skibet, så spørgsmålet er, hvem der kan have gjort det.

Selvom dette vil lyde som en gengivelse af en tidligere anmeldelse, så må jeg nok endnu engang erkende, at jeg ikke er hårdfør nok til at kapere, at børn er hovedpersoner i sådanne makabre og tragiske scenerier som i denne bog. Hele bogen igennem holder man vejret og ved ikke om den stakkels pige overlever og det tog hårdt på mig. Det rækker ud over, hvad jeg opfatter som almindelig spænding, da det grænser til ubehag. Når det er sagt, så må jeg sige at bogen faktisk er fantastisk handlingsrig og ustyrligt spændende gange fire. På trods af de mange tragedier der gør at man indimellem bliver fysisk dårlig af at læse den, formår forfatteren at snige humoren ind og få én til at trække på smilebåndet.
Grundig skildring af både personer og miljø, så man på alle måder får man historien ind under huden, for derfra aldrig at forsvinde. Læs den! – det vil du helt sikkert ikke fortryde…