af d. 15. oktober 2018

92

2018

978-87-11-90232-5

Du hättest gehen sollen - oversat af Anneli Høier

1. udgave, 1. oplag

Daniel Kehlmanns roman “Du skulle være gået” er en sand gyser! – Hvordan det hele lige hænger sammen, kan jeg dog ikke gennemskue! – En ung mand, som har skrevet manuskript til en succesfilm, har lejet en hytte i bjergene, for der sammen med sin hustru og parrets fireårige datter at slappe af og få ro til at skrive fortsættelsen af den første film ”Min allerbedste veninde I”, som handler om venindeparret Jana og Ella. Fortsættelsen skal naturligvis også gerne blive en succes, men forfatteren har fået et skriveproblem – han kan kun skrive, når der er fuldstændig ro, og selv der, kniber det. Han udtænker et plot og bruger mange tankemæssige metaforer uden at få noget særligt ned på papiret.

Selve opholdet i huset giver også problemer, det ligger på en top, en svært tilgængelig en af slagsen med smal vej og rigtig mange hårnålesving, noget af en opgave at forcere. Huset er et arkitekttegnet hus i to etager, og i huset opstår underlige situationer, bl.a. når forfatteren sidder foran et vindue en mørk aften, og han egentlig burde kunne se sig selv i ”spejlet” sker det ikke. Han ser i stedet hele rummet og dørhåndtaget bag ham, som han ellers skygger for !?! – Billeder forsvinder på mystisk vis fra væggene og nye kommer til – forfatteren kan befinde sig både ude og inde på samme tid – og ikke mindst er en tegnet vinkel på 90 grader,ikke helt gennemskuelige situationer. Også hustruen finder at huset rummer en uhyggelig atmosfære. Forfatteren rådes flere gange på forskellige måder til at ”gå væk” fra dette hus, – ”gå væk før det er for sent”. Da parret så endelig beslutter sig for at forlade det, sker det helt banale, at hustruens telefon ligger tilgængelig på bordet foran forfatteren, og en sms tikker ind, en sms fra ”David” som savner fortatterens hustru, og så ruller lavinen. – Du skulle være gået!

Bogen er for så vidt let læst – en lille sag på 92 sider, den er godt skrevet – men usædvanlig svær at forstå. Måske man bare ikke behøver at forstå alt? – Rigtig godt samtaleobjekt, så absolut anbefalelsesværdig til læseklubber, da historien sætter mange tanker i gang.