af d. 2. marts 2010

152

2009

978-87-567-9383-4

Jeg har altid været glad for Wikke & Rasmussens universer, så da jeg fik mulighed for at anmelde denne titel, så slog jeg til hurtigere end man kan sige:

“fantastiskecrazyoglangtudeogalligevelmegetdanskeWikkeRasmussenunivers”

Ok, det tager så sin tid at sige lige præcis det ord, men jeg slog i hvert fald til hurtigt, og selvom det er en børnebog, så bliver man jo nysgerrig når de to krøllede hjerner atter giver den gas. “Du ser spøgelser, Arne” er en videreudvikling af karakteren Arne fra den gamle radiosatire “Pas på vareren, Arne.” Og det er lige så skørt og skægt.

Arne skal med sine campingglade forældre til Himmelstrup Camping, men da de passerer Storebæltsbroen går familiens Ford Granada imidlertid i stå, og da Arne står ud af bilen for at hjælpe faderen, der i mellemtiden er gået ind i bilen igen, så sker der det uheldige at Arnes mor og far med Granada og campingvogn, triller ud over kanten af broen og forsvinder i bølgerne.

Ud af det blå dukker Big Chief op. Big Chief er en indianerhøvding i kedeldragt og på motorcykel, han fortæller Arne at der stadig en mulighed for at klarer ærterne, da han er med i en form for forsøgsordning der går ud på at Arne skal gøre gode gerninger. Derefter giver han Arne en mobiltelefon og fortæller at han blot skal trykke 1, hvis han vil tale med Big Chief.

Herefter står Arne tilbage uden forældre. men med et hus på vej på tvangsauktion og et herligt og grumt persongalleri der består af advokater, krisepsykolog, besværlige naboer, dræberhunde, synske kvinder og en sød pige der måske er Arnes første kæreste. Arne er alene i verden og må klare alt selv, det er ikke nemt samtidig at skulle gøre gode gerninger. Han drømmer om sine forældre og savner dem mere og mere som tiden går, men heldigvis er han ikke alene. Han har jo Big Chief på mobilen.

“Du ser spøgelser, Arne” er en rigtig sjov, rørende og varm fortælling. Børn der kan læse vil have stor fornøjelse og de lidt yngre vil bestemt kunne klare en højtlæsning.