Du forsvinder af Christian Jungersen

af d. 7. november 2012

465

2012

978-87-02-12149-0

Har mennesket egentlig en fri vilje? Når en hjernesvulst forandrer et menneske, så det handler uansvarligt og kriminelt, er det så stadig mennesket selv, der kan drages til ansvar eller er det biologien?

I Christian Jungersens roman er den karismatiske skoleleder Frederik ramt at en hjernesvulst, der langsomt har forandret ham. Men først da han kører helt vildt med familien på en ferie på Mallorca, bliver svulsten opdaget. Ved tilbageblik går det op for omgivelserne, at Frederik faktisk har ændret sig gennem de sidste tre år.

Ændret humør, manglende impulshæmning og mindre indføling i andre mennesker er nogle af tegnene på, at hjernens orbifrontale område er sygt.
En operation kan ikke garantere, at Frederik vil genvinde sin oprindelige personlighed. Mia, Frederiks kone, kommer på en bevidsthedsudvidende rejse med sin nye selvstuderede viden om hjernen. Hun begynder at se tilværelsen og mennesker i et nyt lys. Hun ser bl.a. mange mænd, som altid har befundet sig på det følelsesmæssige niveau, hvor Frederik nu så sørgeligt er havnet pga. sygdommen.

En superspændende historie, som man bare må blive ved med at læse, for at vide, hvilke nye underlige ting, hovedpersonen nu finder på at lave og hvor længe ægtefællen kan holde ud at hænge på. Alt for længe efter min mening, men omvendt virker Mia også meget skrap, selv når Frederik prøver at være empatisk og forklare sig med ord. F. eks er Mia blevet meget opmærksom på begrebet “persevere”, som betyder, at personen bliver fikseret på og rigidt gentager en bestemt tankegang i f.eks. en samtale.

Jeg læser lige spændt de fiktive afsnit (som der er flest af) og fakta-opslagene med viden om hjernen, neurofilosofi m.m. Man bliver klogere samtidig med Mia. Fakta-afsnittene, der er indskannede som bog- eller rapportsider, er med til at problematisere klassiske filosofiske problemstillinger, som den frie vilje, bevidsthed og sygdom/sundhed og piller noget ved begrebet “normalitet”. I virkeligheden skulle mange af os gå rundt med små skader og svulster i hjernen, men da de er dyre at skanne for, og da lægerne alligevel ikke kan gøre noget ved de fleste, ved vi det ikke.

En lille overraskelse venter hen imod slutningen.
En rigtig “hjerne-thriller”.