Drømmer androider om elektriske får? af Philip K. Dick

af d. 21. februar 2018

220

1973

87 7490 053 6

Do Androids Dream of Electric Sheep? - oversat af Jannick Storm

Der findes vist syv filmversioner af ‘Blade Runner’, Ridley Scotts science fiction mesterværk fra 1982. Jeg har set flere af dem og det har måske gjort mig så forvirret, at jeg var overbevist om at jeg også havde læst bogen ‘Drømmer androider om elektriske får?’, som filmen er baseret på. Min såkaldte “genlæsning” viste sig nemlig at være første. Mystisk.

Bogen er skrevet i 1968 og foregår i den fjerne fremtid, 1992 (i senere udgaver i 2021). Verden har været ramt af atomkrig, og vejrudsigten er erstattet af varsling om radioaktivt nedfald. Politimanden Rick Deckard bor med sin kone i San Fransisco. Et ikke videre lykkeligt ægteskab, men ved hjælp af et ‘stemningsorgel’, der kan indstilles til at give folk i nærheden en hvilken som helst stemning, som f.eks. depression eller lykke osv., klarer de sig igennem. En anden indretning, ’empatikassen’, får brugeren i nærkontakt med en underlig religion, mercerismen. Atomkrigen har gjort levende dyr sjældne, mange arter er uddøde, så at besidde et dyr er pludselig enorm prestige. Det er dog så bekosteligt, at mange må vælge robotdyr, som er meget svære at skelne fra de levende. Det samme kan siges om de kunstige mennesker, androider, der bliver fremstillet til at tjene menneskene, der har emigreret til Mars og andre planeter. Man kan kun skelne androider fra mennesker ved at bruge en empatitest, der hedder Voigt-Kampff. Androider må ikke komme tilbage på jorden, og det bliver netop Deckards opgave at dræbe 6 af slagsen, der har forladt Mars på blodigste maner, og som gemmer sig i SF.

Det var en underlig oplevelse at læse historien, når jeg kender Blade Runner til hudløshed. Filmen er MEGET løseligt baseret på bogen, hvilket kom noget bag på mig. Der er faktisk ikke brugt ret meget fra Dicks historie. I bogen fylder drabene meget lidt, det er mere Deckards voksende tvivl på sine handlinger der fylder, sammen med hans begær efter at eje et ægte dyr. Spørgsmålet om en androids levetid, som er filmens omdrejningspunkt, fylder kun et par linjer. Ligeledes er efterfølgeren, ‘Blade Runner 2049’, også baseret på en flygtig parentes i bogen. Ganske enkelt imponerende hvor store film der er kommet ud af Dicks forskellige værker.

Jeg fandt historien meget interessant, selvom det tog noget tid at abstrahere fra filmen. Hvem der er menneske og hvem der er android, bliver bogens store spørgsmål, og er de lige så menneskelige som os (eller mere)? Dick skrev kort og kontant, så man skal virkelig spidste øren, mens man læser. Jeg blev dog suget godt og grundigt ind i Dicks triste verden, en virkelighedsflugt med manér.

Jannick Storms oversættelse er fra 1973 og er lidt mystisk ind imellem. Bounty hunter bliver til prisejæger og dusøren er prisepenge.

Får man lyst til at se filmen, vil jeg anbefale ‘Blade Runner Final Cut’.