af d. 20. januar 2019

364

2019

9788712058106

And so it begins på dansk ved Lærke Pade

Drevet til mord er for dig, der elsker krimier og et spændende plot, du på ingen måde kan gætte.

Bogen handler om Evie, der er gift med fotografen Mark. En aften kaldes politiet ud til deres hjem, hvor de tilsyneladende står med et dobbeltmord på hænderne. Indtil Evie giver livstegn fra sig. Snart starter en efterforskning, med Evie som hovedmistænkt. For hvordan døde Mark? Og hvilken rolle har Evie spillet? Og hvad med søsteren Cleo? Og hvad med Marks kone, der døde i en tragisk ulykke for nogle år siden?

Romanen er utrolig spændende og fuld af suspense. Plottet er på ingen måde forudsigeligt og drejer i én retning, for så at gå i en anden kort tid efter. Læseren må selv udfylde hullerne undervejs og får først svar på sine spørgsmål til sidst, hvor plottet spidses til. Fortællingen er velskrevet og sproget ligetil. Karaktererne har fået masser af dybde og er meget realistiske. Selvom hovedplottet handler om efterforskningen og retssagen mod Evie, får hverdagens problematikker stadig plads i fortællingen. Dette er blot med til at skærpe virkelighedsfølelsen. Nogle romaner har det med at lade denne del af fortællingen fylde for meget eller lade krimiens virkemidler fylde for meget, men Abbott giver en rigtig fin balance mellem de to. Det giver bogen en passende afrundethed.

Plottet fortælles både gennem flashbacks og nutidens handling, hvilket giver et godt indblik i karakterer og handlingen. Dette er også med til at give følelsen af en afrundet fortælling. Jeg var i hvert fald fanget fra start til slut og havde slet ikke regnet med de twists, som bogen bød på. Jeg giver Drevet til mord 4 stjerner, for den er både velskrevet, spændende, uforudsigelig og virkelig godt skruet sammen. Og jeg skal i den grad læse resten af serien.