267

2019

9788740053982

The Nickel Boys - oversat af Inger Kristensen

1. udgave 1. oplag

En uhyggelig bog, en uhyggeligt velskrevet bog, en bog der kryber ind under huden og som ikke giver slip igen, jeg kan godt forstå at Barack Obama har udtalt at den er nødvendig læsning.

Drengene fra Nickel af Colson Whitehead er det amerikanske svar på Godhavn-drengene, bare endnu værre. For selv om bogen er en roman, så tager den afsæt i virkeligheden, nemlig Dozier School for Boys i Florida. (Hvis man googler, dukker der masser af information op)

Hovedpersonen er drengen Elwood Curtis, der bor alene sammen med sin mormor. Elwood er en god dreng, der bestræber sig på at gøre det rigtige, og som er meget optaget af sin skole og troen på det bedste i mennesket og kærlighedens styrke. En tro han har bygget op ved at lytte til Dr. Martin Luther Kings taler om retfærdighed og fredelig modstand. Elwood er dygtig i skolen og bliver tilbudt gratis undervisning på collegeniveau tolv kilometer fra hjemmet. Glad begiver han sig af sted om morgenen, på en dag der kommer til at ændre hans liv for bestandigt. I stedet for den fremtid der tegnede godt, ender han i stedet på Nickel Academy, en opdragelsesanstalt der skal hjælpe afsporede drenge til at blive hæderlige mænd, et helvede på jorden. På trods af den gennemsyrede ondskabsfuldhed der præger stedet, forsøger Elwood stadig at holde fast i sin tro på næstekærligheden, selv om hans nye ven Turner mener at den eneste måde at overleve på er at give igen, kynisk og ondskabsfuldt.

Det har været svært at skrive denne anmeldelse, da bogen, selv om det nu er næsten to uger siden jeg blev færdig med den, fylder så meget. Der er på en gang så meget og så lidt at sige. Meget fordi det er så horribelt, og lidt fordi intet siger det bedre end bogen selv. Så jeg vil bare anbefale at læse den.

Colson Whitehead (1969) er en af USA’s mest anerkendte skønlitterære forfattere. Han har skrevet en række prisbelønnede romaner. Den underjordiske jernbane blev hans store internationale gennembrud, og sikrede ham i 2016 både Pulitzer-prisen og National Book Award. Den er desuden belønnet med The Andrew Carnegie Medal for Excellence, Goodreads Choice Award for bedste historiske roman og The Tournament of Books. Colson Whitehead er født og opvokset i New York City og bor i dag på Manhattan.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Politiken, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.