af d. 29. maj 2008

303

2006

87-02-04884-1

Farmer Boy

4.udgave

“Drengen og gården” er femte bind i serien “Det lille hus på prærien”. Hovedpersonen er ikke længere Laura, som vi kender fra de forrige bøger, men den niårige Almanzo Wilder og hans familie. En af de ting, der gør serien “Det lille hus på prærien” så uimodståelig, er Laura og hendes gnistrende livsglæde, som brager løs på trods af tidens strenge normer for børns opførsel. Almanzo er derimod et ualmindeligt velafrettet barn, og jeg savnede Laura under læsningen af “Drengen og gården”. Uden Laura bliver det hele lovlig spejderagtigt med alt den gøren alting selv med flid og aldrig brokke sig.

Vi følger Almanzo og hans familie omkring et år. Bogen er som forgængerne proppet med praktiske oplysninger omkring, hvordan man overlevede i 1870ernes Amerika. Lige fra hvordan man får fodtøj, når man ikke bare kan gå ind i en butik og købe det, til hvordan man laver en slæde uden søm. Det er så fantastisk eksotisk og fjernt, at skomageren kommer og bor hos familien, mens han laver deres nye sko. Eller hvad med skolelæreren, der bor 14 dage på skift hos elevernes familier. Skoleåret er slut, når han har boet hos alle.

Hvor Lauras familie til tider har været meget fattige og tvunget til at hive teltpælene op og rejse til nye egne, er familien Wilder velstående gårdejere. De driver landbrug på den gammeldags facon, hvor de både avler dyr til at give kød på bordet og dyrker korn til brødet. Tøjet er lavet af uld fra gårdens får. De opdrætter desuden heste og har kvæg til at trække slæderne i de hårde vintre. Wilderfamilien er som Lauras familie flittige, arbejdsomme og nøjsomme, men de fastliggende pæne, pæne bønder er ikke helt så spændende at læse om.

Som med alle bøgerne beskrives miljøet levende. Man forstår hvor forbasket koldt, det kan være i et soverum, som kun opvarmes af skorstenen, men også velsignelsen ved at kunne skaffe alt, hvad man skal bruge selv.

“Drengen og gården” er 5. bind i serien “Det lille hus på prærien”, selvom den kronologisk er nummer to.