Drengen ingen kunne finde af Christian Mørk

af d. 23. november 2015

318

2015

978-87-567-9943-0

1.

Christian Mørk har igen skrevet en bog, der får en til at spærre øjnene op. Han har altid stået for de skæve og lidt underlige fortællinger, der er svære at glemme, og på den måde er han i min bog en unik forfatter, og hans bøger er befriende alternativer i et hav af mainstream spændingslitteratur. I ‘Den store mester’ fra 2014 fik vi lidt ‘hokus pokus’ til sidst, den handlede jo også om en tryllekunst­ner, men i ‘Drengen ingen kunne finde’ går Mørk hele vejen og giver os en fremragende overnatur­lig historie.

Historien foregår i den nordøstlige USA stat, Vermont. Gordon og Harold er brødre og lever et fred­sommeligt liv. De arbejder ved vejvæsenet, Harold er lykkelig gift med Iris og Gordon har sin kære­ste, Ingrid. En dag indtræder katastrofen, da Harolds hus nedbrænder. Det er en tydelig påsat brand, Iris indebrænder i sit forsøg på at redde sin yngste søn, Martin. Kun den ældste søn, Benjamin og Harold overlever. Harold går psykisk ned mens Gordon ikke kan blive væk fra brandtomten. En dag finder han nogle af Martins tegninger i nærheden af skoven, tegninger der forestiller mænd på heste, der kigger hen på Martin, drengen ingen kunne finde…

Jeg vil ikke røbe det overnaturlige i bogen, men Mørk bevæger sig hen mod Stephen King og Dean Koontz, i en historie der ikke alene er spændende, men som også har dybde og indsigt i de forskelli­ge personers psyke. Et af hovedtemaerne er brødrernes indbyrdes forhold, og ikke kun Gordon og Harolds, men også Martin og Benjamins, med smertefulde tilbageblik på utroskab, forældres ulige fordelte kærlighed til deres sønner, jalousi, ugengældt kærlighed og magtkampe. Alt sammen mesterligt konstrueret af Mørk i en historie, jeg havde svært ved at lægge fra mig. Jeg synes det er overordentligt modigt af Mørk at skrive en bog, der nærmer sig fantasygenren, men man må ikke lade sig skræmme af det overnaturlige. De fleste spændingsbøger i dag er jo nærmest overnaturlige, mange af dem er i hvert fald ikke realistiske.

Igen er det svært at sammenligne bogen med andet jeg har læst. Stemningsmæssigt lægger den sig op af nogle af de filmgysere, der foregår i de dybe, mørke amerikanske skove, hvor det går så grueligt galt for staklerne, der vover sig derind. Der er også lidt ‘Deliverance’ møder ‘The Village’ over histo­rien, men i bund og grund er det endnu en original Mørk fortælling, hvor selv det overnaturlige er så meget anderledes og genialt, end hvad jeg ellers har læst.

‘Drengen ingen kunne finde’ er Christian Mørks hidtil bedste bog, og den vil egne sig fortræffeligt til en filmatisering.