Don Juans hemmelige dagbog af Douglas Carlton Abrams

af d. 4. februar 2008

336

2007

978-87-567-8361-3

The Lost Diary of Don Juan

Der er ikke mange der er ukendte med myten om Don Juan. Eftertiden har stemplet ham som en kvindebedårer og nu til dags er det at blive kaldt en Don Juan, ikke decideret positivt. I operaen Don Giovanni er han ligefrem skruppelløs.

Eftersigende levede Don Juan i 1500tallet og nåede at forføre mindst halvdelen af Sevillas kvinder, plus det løse, men lige hvem manden bag myten var – hvis myten virkelig er opstået af rygtet om en enkelt mand, det har indtil videre været spekulationer.

I “Don Juans hemmelige dagbog” fortælles historien om Don Juan, efter sigende af Don Juan og den er ganske farverig at læse. Selvom det ikke er sikkert at materialet bogen er bygget på ikke er et falskneri, så er det i mine øjne et godt bud på en virkelig fortælling og det skader jo ikke at den er vanvittigt interessant. Selve rettighederne til udgivelsen af denne bog blev solgt i mere end 20 lande og det endda før udgivelsen.

I denne bog er Don Juan, den spanske adelsmand Don Juan Tenorio der nu slet ikke er helt så adelig som det købte bevis påstår. Don Juan voksede op i et nonnekloster, var klatretyv og spion og til sidst libertiner, en mand der forfører kvinder. Modsat en del anden litteratur om ham, beskrives han i denne roman ikke som værende kynisk og kold, men snarere som en mand der elsker kvinder, men grundet en oplevelse først i livet, ikke er i stand til at forelske sig i nogen af dem. I de år Don Juan bor i Sevilla kæmper han ikke så meget mod vrede ægtemænd, for han fortæller sjældent om sine erobringer, men mere mod inkvisitionen – heriblandt en “rising star” i inkvisitionens tjeneste ved navnet fader Ignaciu. Og Ignaciu har bestemt “en torn” i siden på Don Juan.

Hvis du læste Isabel Allende’s “Zorro” med stor velbehag, vil denne bog også falde i din smag. Den har det der eventyrlige, som kan tilskrives at man ikke helt ved om der er sandhed i rygterne eller ej. Desuden fortæller “Don Juan” sin historie med en sikker og elektriserende hånd.