0 kommentarer

Dommeren og hans bøddel. Mistanken. Løftet af Friedrich Dürrenmatt

af d. 9. januar 2017
Info
 
Sideantal

344

Udgivet

2013

ISBN

978 87 7128 031 9

Originaltitel

Der Richter und sein Henker, Der Verdacht, Das Versprechen - oversat af Henning Goldbæk

Udgave

1. udgave

 

Dürrenmatt er en af Schweiz’ legendariske forfattere, og to af hans tre små krimidramaer fra 50’erne, som forlaget Rosenkilde & Bahnhof har samlet i en kongenial (om end ufatteligt dårligt korrekturlæst) udgivelse, er psykologisk indsigtsfuld litteratur af høj klasse.

I “Dommeren og hans bøddel” møder vi kræftsyge kommissær Bärlach, et kultiveret renæssancemenneske, der ikke bryder sig en døjt om moderne kriminologi. Han vil fange mordere på sig egen gammeldags facon, der byder både hans overordnede dr. Lutz og hans underordnede Tschantz inderligt imod.

En god kollega, Schmied, findes myrdet. Med et enkelt skud i hovedet siddende i smoking i sin bil på en afsides vej. Et spor peger i retning af den mystiske rigmand Gastmann, men diplomatiske finurligheder forhindrer politiet at forfølge sporet til ende. Tschantz’ ærgrer sig, Bärlach synes ophøjet ligeglad. Har den gamle mistet gnisten, eller har han monstro sin egen dagsorden?

Det er en pragt- og gådefuld historie, der afslører et fyrre år gammelt skakspil med rigtige mennesker som de uafvidende brikker. Eneste lille anke er de altafgørende afsløringer, der falder som lidt gumpetunge replikker mellem spillerne.

“Mistanken” foregår ligeledes i 1948.  Bärlach ligger afkræftet på hospitalet efter en kræftoperation og bladrer i gamle numre af LIFE. Hans ven og læge Hungertobel får øje på et billede af nazilægen Nehle – berygtet for at udføre operationer uden bedøvelse – og fyren ligner til forveksling en gammel schweizisk studiekammerat. Bärlach lugter blod og får ad omveje fat på den arrede jødiske kæmpe Gulliver, der har nogle personlige regnskaber at gøre op med overlevende nazister, ikke mindst Nehle.

Historien er et veritabel freakshow af morderiske dværge, livsfarlige kæmper, nihilistisk-sadistiske nazister, morfinistiske sygeplejersker, pludrende forfattere og en dødssyg Bärlach, der er ved at opgive kampen. Især da han konstant må lægge øre til sidelange lommefilosofiske udredninger om væren og tro. Det er en spøjs måde at skrive krimidrama på, spændende og anderledes, men lidt vel teatralsk i vor mere rationelle tid.

“Løftet” skuffer både stilistisk og handlingsmæssigt. En krimiforfatter møder en pensioneret politimand, der over godt 130 sider fortæller ham en bedrøvelig mordgåde fra ‘det virkelige liv’ – om en seriemorder, der tager livet af små piger i røde kjoler. En ærgerrig efterforsker lover højtideligt en mor at finde datterens morder. En mand arresteres, tilstår og begår selvmord, men efterforskeren tror ikke på hans forklaring og ødelægger herefter sit eget og andres liv med at prøve at finde den virkelige morder.

Historien er søgt. Stilistisk bliver det absurd at høre så detaljeret en beretning fortalt fra tredje- til fjerdemand, der stort set ikke ytrer sig. Det virker, som om Dürrenmatt prøver at hæve barren, så han vil blive husket som andet og mere end en simpel krimiforfatter. I stedet sætter han sig mellem to stole. Øv.

Lån bogen på bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter