Dør til et værelse af Christina Englund

af d. 29. august 2008

170

2008

978-87-02-06463-6

“Dør til et værelse” er en meget smuk og indlevende fortalt fortælling om Gitte, hvis mand og søn omkommer i en bilulykke, mens hun selv sover over sig i elskerens favn. Det er skrevet med en stærk sans for det tragiske. Vi følger med gennem sorgarbejdet hos Gitte, som er knækket af sorg og desperat leder efter en form for retfærdighed. For det er ubærligt, at der ikke findes en bestemt årsag at skyde skylden på, men at tabet bare skyldes en række kedelige tilfældigheder.

Bogen fortælles i fragmenter, og det går op for os, at fortælleren befinder sig på en institution af en art. Langsomt sammenstykkes hendes historie via hendes tanker og de samtaler psykiaterne forsøger at have med hende. Denne sammenstykning af fortid og nutid illustrerer fint forvirringen og sorgen, som Gitte sidder fast i. Vi følger hende gennem forskellige faser af sorg, hvor hun ikke kan huske sin tabte familie, for så at se dem alt for tydeligt til igen at glemme. Ikke bare skal hun acceptere, hvad hun har mistet. Hun skal også forholde sig til, hvad hun selv lavede, mens hendes familie døde. Sammen med skylden over at være i live mens andre ikke er, skal Gitte også håndtere skylden over et moralsk svigt.

Der er alt for meget tavshed mellem folk i “Dør til et værelse”. Gittes forhold til faren er beskrevet, så alle intuitive alarmklokker ringer løs. De tusser bare rundt om hinanden uden at tage fat i det væld af følelser, der ligger mellem dem. Fragmenterne stykkes sammen, og man forstår Gitte og hendes valg, selvom man måske ikke kan billige dem.

De fleste kaster sig ikke lige over en bog, der handler om tab og sorg. Jeg havde heller ikke lyst, men jeg åbnede bogen og kiggede lidt i den, og så skete det, der nogle gange sker. “Dør til et værelse” er skrevet, så du bare læser til den er slut.

Uddrag:
“Når døden sætter ind, bliver verden stille. Det er som at træde leende ind i et lokale, hvor alle er tavse, pludselig at skulle dæmpe sig.
Herefter fortsætter alt som normalt. Først efter et stykke tid opdager man, at stilheden har sat sig som en permanent tilstand. En skygge i vævet, der når som helst kan vokse sig stor igen.”