Dør om dør af Per Gammelgaard

af d. 9. maj 2018

180

2018

9788771513707

Per Gammelgaard er en af de meget produktive danske forfattere, som vi af en eller anden grund aldrig rigtig hører om. Jeg kendte ham heller ikke, før jeg fik “Dør om dør” i hånden, og nu hvor jeg har læst den, undrer jeg mig over at jeg ikke har læst noget af ham før.

“Dør om dør” fortæller historien om en verden i forandring. I dag er alt tæt på, Afghanistan er dør om dør med Danmark og med resten af Europa, fordi befolkningerne flygter eller flytter. Vi er på godt og ondt en global landsby, hvor alle bor dør om dør med alle. En verden bogens fortæller, Ernst Krumbak, forsøger at finde plads i. Han vil gøre godt – giver i hvert fald indtryk af det. Men der er lig i lasten og skeletterne rasler i skabet.

Stilmæssigt befinder Gammelgaard sig et sted mellem Helle Helle og Bent Vinn Nielsen. Teksten er Helle-minimalistisk og Nielsen-hyggelig, og alligevel er Gammelgaard helt sin egen. Med korte og knivskarpe sætninger, spidder han hovedpersonens liv og verden. Alt overflødigt er barberet væk, og alligevel får forfatteren historien til at folde sig ud på bogens sider. Gammelgaard giver os stikordene til at tænke selv, og så bliver selv en lille bog som “Dør om dør” til en stor fortælling. Og netop fordi teksten er kortfattet og nogle steder staccato i sit udtryk, skinner det ekstra tydeligt igennem at Gammelgaard har nørklet med hver enkelt sætning. Havde han ikke gjort det, ville bogen falde til jorden i stedet for at fremstå som en gennemarbejdet helhed. “Dør om dør” er en kortfattet og til tider både poetisk og morsom fortælling om en ældre mand der har mistet sin hustru, og nu forsøger at finde ud af hvad det er for en verden han lever i, og hvem han selv er i den verden. Og det fungerer rigtig godt.

Jeg kunne ønske at bogen havde været lidt længere. Nedslaget i Ernst Krumbaks liv er kort, men ikke kortere end at jeg når at lære ham at kende. Jeg kan rigtig godt lide Ernst, og ville gerne have tilbragt mere tid sammen med ham. Men fordi forfatteren hele bogen igennem har tvunget mig til at tænke selv, og dermed give mig mulighed for at blive en del af værket, kan jeg selv arbejde videre med hvad der sker med Ernst og hans afghanske flygtningeven Yasir, for det er også blevet min historie og jeg er slet ikke færdig med den endnu.