af d. 26. december 2010

306

2010

978-87-7055-993-5

Jeg havde glædet mig som et lille barn til at læse fortsættelsen i serien om Louise Rick, og det var med store forventninger, at jeg tog hul på ”Dødsenglen” i flyveren på vej mod England.
Bogen startede i bedste Blædel stil med masser af uhygge, siderne vendte nærmest sig selv og flyveturen var overstået, før jeg vidste af det.

Dødsenglen er et flere hundrede år gammelt meget værdifuldt glasikon, som har været i familien Sachs-Smiths eje gennem generationer. Men pludselig en dag opdager den mellemste søn, at ikonet er forsvundet fra sin faste plads på væggen på farens kontor. Han bliver selvfølgelig dybt chokeret og frustreret over opdagelsen. Bedre bliver det ikke, da politiet samtidig kan meddele familien, at moren alligevel ikke begik selvmord, men blev myrdet.

Louise Rick er sideløbende blevet involveret i en sag om en dansk turist, som forsvandt under en rejse til solkysten. Senere forsvinder endnu en dansk turist fra samme ferieområde og Rick får mistanke om at der er en sammenhæng mellem de forsvundne kvinder og lignende sager fra det øvrige Skandinavien.

Sagen om dødsenglen kulminerer med kidnapningen af familiens Sachs-Smiths barnebarn, Isabella. Og Louise Rick bliver for alvor involveret i sagen, da hun skal være bindeled mellem kidnapperen og Isabellas mor.

Til hendes store overraskelse viser det sig, at de to sager er tæt forbundet, og at sandheden om den ene afslører sandheden om den anden.

Bogen starter rigtig godt, der er lagt op til masser af uhygge og hårrejsende spænding. Men desværre er det kun starten. Herefter bliver bogen jævn, ensformig og på grænsen til direkte kedelig. Plottet er nemt gennemskueligt og morderen giver sig selv. Spændingen går i sig selv og den uhyggelige start, (som lover en masse) træder i baggrunden og bliver en lille bihistorie til hovedhistorien.

På trods af bogens gennemskuelighed og manglende spænding, er det alligevel som at komme hjem, når man åbner bogen og begynder at læse. For vi kender jo efterhånden Louise Rick og de andre hovedpersoner og har fået et “forhold” til dem og deres familier. – Endelig kunne vi efter lang tids ventetid få lov at læse lidt mere om dem alle sammen og blive opdateret med, hvordan deres liv har udviklet sig siden sidste bog. Desværre er det ikke nok til at løfte bogen op på mere end tre stjerner. Men jeg håber ikke, at det er det sidste, vi hører til Rick og co., for der er stadig mange ubesvarede spørgsmål, som jeg vil glæde mig til at få afklaret. Så på trods af min lidt kølige anmeldelse, er jeg alligevel at finde i køen til boghandleren, når næste bind i serien (forhåbentlig) udkommer.