Død i familien af Charlaine Harris

af d. 11. april 2012

348

2012

978-87-11-42628-9

Dead in the Family

Endnu en tjubang knaldroman i Trueblood-serien med sex, hugtænder og ustyrlige overnaturlige væsener for alle pengene. “Død i familien” er mindre humoristisk og mere mørk end forgængerne, men fuldt på højde. Er man kommet til bind 10 er man ganske enkelt uhjælpeligt hooked på Sookie og hendes forstyrrede univers.
Fekrigen er slut. Feerne har næsten alle trukket sig væk fra menneskenes verden og de har lukket døren helt i bag sig. Sookie lider under eftervirkningerne fra den rædselsfulde tortur hun blev udsat for af to fjendtlige feer og hun har svært ved at finde fodfæstet ovenpå tabet af sin gode fe Claudine, varulven Tray og oldefar Nials flytning til feland. Vi andre har det nok lidt sådan at jo færre feer man er nødt til at have med at gøre, jo bedre. Alcides varulve får lov at løbe på Sookies jord ved en fuldmåne og én af dem aflægger efterfølgende rapport: Der er lugtet feer i Sookies skov.

Sookie får en overnatning sammen med afdøde kusine Hadleys femårige Hunter, der også er telepat. Hun går forsigtigt i gang med at lære ham hvordan man klarer sig med et handicap som i bedste fald gør andre mennesker utrygge, i værste hadefulde.
Livet med Eric er selvfølgelig ikke smertefrit. Erics position som sherif er usikker under den nye konge og hans forlængede og noget ustabile arm Victor, synes at have kig på Erics stilling. Men det kan heldigvis blive meget værre, da der dukker én op fra Erics fortid med en meget, meget tung bagage.

“Død i familien” spiller meget på det (seksuelle) afhængighedsforhold mellem en vampyr og den der har ‘skabt’ ham. Et blodbånd, der underlægger vampyren sin skaber. Ofte har skaberen og den nye vampyr et længerevarende seksuelt forhold og det kan sagtens handle om homoseksualitet. Anne Rice brugte med stor dygtighed denne biseksualitet i hendes serie om vampyrer med den fantastiske “En vampyrs bekendelser” som den allerbedste. Anne Rices vampyr-serie præsenterer for hver ny bog stadig ældre og mere magtfulde vampyrer eller helt nye væsener og det trick har Charlaine Harris overtaget i Trueblood-serien – hun gør det næsten bedre. Jo stærkere væsen, jo mere psykisk ustabilt og/eller voldeligt, hvilket er herligt skræmmende.