af d. 15. maj 2014

328

2013

978-87-7129-316-6

The devil all the time - Oversat af Søren K. Barsøe

1. Udgave

Donald Ray Pollock droppede ud af high school og begyndte at arbejde på en papirfabrik. Det blev han ved med i 32 år, indtil han begyndte at læse på universitet. Han udgav novellesamlingen, “Knockemstiff” i 2008 (ikke oversat) og i 2011 kom så “Djævlen Uafbrudt”. Begge bøger har vundet fine priser. Han bor selv i Ohio, hvor begge bøger foregår, og han har udtalt, at han som barn var vidne til en del vold, slagsmål og hustrumishandling. Han har dog ikke set mord, men mord er der nok af i bogen.

Handlingen foregår i et fattigt hjørne af USA i 40’erne og slutter i 60’erne. Der bliver drukket hjemmebrændt, bilerne købes for 30 dollars og bryder sammen konstant og man må klare sig som man kan. Man følger forskellige personer, en hjemvendt soldat der stifter familie og bliver nærmest vanvittig, et forbryderpar der myrder blaffere på deres egen perverse måde, præster og prædikanter der er alt andet end fromme, og flere af personernes veje krydses gennem bogen.

Bogen er en af de mest særprægede, jeg længe har læst, og jeg kan ikke komme i tanke om en bog, der ligner den. Men det er bestemt ikke behagelig læsning, handlingen er grum, indimellem modbydelig, men det er en bog jeg vil huske længe efter, jeg har sat den på hylden. Det er virkelig godt skrevet, hvilket man må nyde, men det vil være for klamt at sige, at man nyder handlingen. Der er simpelthen for mange usympatiske personer og handlinger i det samfund, historien foregår. Jeg havde faktisk brug for pauser ind imellem for lige at fordøje det hele lidt. I et interview har Pollock udtalt, at han egentlig kun ville have baseret bogen på forbryderparret, der myrder blaffere, men fandt alligevel ud af, at det ville blive for mørkt for mange læsere. Det kan jeg kun give ham ret i. Den reelle hovedperson, Arvin, og hans bedstemor, onkel og halvsøster redder den konstante, triste stemning og giver glimtvis håb om, at ikke alle er de rene djævele.

Undervejs i bogen tænkte jeg, at jeg kun ville give den 3 stjerner, men det bevægede sig alligevel op på 5. Det er en flot konstrueret fortælling, der virkelig hænger sammen, og slutningen får det hele til at gå meningsfyldt op, og jo mere jeg tænker efter, ender den sikkert med at blive en af de helt store læseoplevelser i år. Jeg håber Klim udgiver hans novellesamling også, det er bestemt en forfatter, der skal holdes øje med.

Jeg håber, at eventuelle læsere ud fra anmeldelsen selv kan afgøre, om bogen er noget for dem. Man får en lidt ambivalent følelse af at anbefale den. Djævelen på venstre skulder siger: “Læs den, læs den”. Djævelen på den højre skulder siger: “Hold jer væk”.