af d. 5. august 2006

521

1991

87-595-0159-6

Dinas bok

3.udgave

”Dinas bog” er en realistisk roman, hvor vi følger et kynisk sind. Dina har, siden hun var lille, levet med skylden for sin moders død. Hendes far forsømmer hende, og langsomt bliver Dina som et vildt dyr.
Faderen afsætter hende til et giftermål med en af hans gamle kammerater Jacob, da hun er 16 år, men da Jacob ikke længe lever op til hendes krav, skrider Dina til handling og bliver derfor allerede som 18årig en frygtet, men respekteret ung enke og arver af Reinsnæs. Nu gør Dina, hvad der passer hende; ligger i med de mænd, hun har lyst til, og knuser de mænd, der ikke kan leve op til hendes krævende, hårde væsen. Hun er en kvinde helt uden samvittighed og pli, og hun lever i sin egen verden, hvor både levende og døde færdes side om side.

Romanen fanger – man bliver opslugt af Dinas tanker og stilles over for spørgsmålet: Hvem er det egentlig offer? Dina der ofte bliver hjemsøgt af moderens sidste dødsskrig, og nådeløst hersker imens hun føler sig tvunget til at presse flere og flere mænd ud i døden, så de hun elsker højest ender med at dø? Eller Dinas egne ofre der må leve i en tilværelse stærkt præget af Dinas krævende væsen?

Dette er bogen bag filmen: ”Jeg er Dina”. Filmen er god, men bogen bedre, eftersom man i romanen forstår Dinas, ellers uforståelige, følelser og tanker. Historien udspiller sig i Norge i midten af 1800-tallet i et samfund uden pengemangel. Bogen er godt skrevet, og starter brat med et glimt af fremtiden. Omgivelserne og personerne er igennem hele romanen levende beskrevet, uden det bliver for detaljeret og langtrukkent.
Dinas kyniske væsen fremstår fascinerende, og som læser føler man faktisk med Dina, og bruger hendes hårde opvækst som undskyldning for nogle af hendes senere voldsomme og drabelige valg.