Det usynlige barn og andre historier af Tove Jansson

af d. 7. juli 2014

166

1962

87-562-0337-3

Det osynliga barnet och andra berättelser

Hvordan bliver man synlig igen, hvordan kan vi hjælpe andre med de simpleste ting og kan man være lykkelig ved at eje smukke ting men ikke have andre venner end dem man har i sin familie? Denne samling af fortællinger handler alle om Mumitroldenes venner og bekendte og det er en skøn lille samling. Vi hører blandt andet om Nini, som er blevet usynlig og Mumitroldene gør deres bedste for at hun bliver synlig igen. De må ty til gamle råd og efterhånden som hun får mere og mere selvtillid samt føler sig godt til rette bliver hun mere og mere tydelig.

Mumrikken kommer også på eventyr en dag og her møder han et mærkeligt væsen, som kan snakke samme sprog som han. Og dette væsen har hørt mange historier om Mumrikken og er meget betaget af denne for væsenet “kendte” person. Mumrikken har det ikke helt på samme måde, da han ofte på hans ture forsøger at digte nye sange og nyder den stilhed, som der ikke altid er at finde hos Mumitroldene. Han forsøger at få væsenet til at gå, men næste dag, da han får dårlig samvittighed, vender han tilbage og da han først har undskyldt for sin opførsel, hjælper han væsenet med noget så simpelt som at finde et navn og da dette er fundet, føler væsenet sig langt bedre tilpas og siger endda:

“For inden jeg havde et navn, løb jeg bare rundt og prøvede mig frem i al almindelighed, og alt det, der skete, flagrede forvirret omkring mig, og sommer tider var det farligt, og somme tider var det ufarligt, men ingenting var rigtigt, forstår du nok.”

En anden af fortællingerne handler om hvorvidt materielle ting gør lykkelig, og Mumrikken fortæller om et familiemedlem, som ejede mange smukke ting. En dag kom hun noget til og af frygt for at de smukke ting ville havne et sted, hvor de ikke værdsat, begyndte hun at sende tingene til familiemedlemmer, som ville have glæde af dem. Hun blev dog mere og mere fri af ikke at eje noget og hun rejste til sidst for pengene, som hun fik ved et salg af hendes smukke seng.

Alt i alt er denne samling af historier fra Mumitroldenes univers fantastisk og hver enkelt historie har en eller anden form for budskab. Janssons illustrationer er som sædvanlig perfekte og historierne er rigtig godt skrevet. Denne bog, som egentlig betragtes som en børnebog, fungerer ligeså godt til voksne og den har i hvert fald gjort mig mere eftertænksom over hvordan verden kan og bør hænge sammen.