af d. 1. juni 2014

496

2014

978-87-638-3110-9

The Last Letter From Your Lover

Resume af handlingen
Bogen har to sideløbende spor som kører parallelt med hinanden, inden de (naturligvis) til sidst flettes sammen i et fælles spor. I det ene spor er vi i London i 1960, hvor vi følger Jennifer Sterling, en ung og smuk kvinde fra en velhavende familie. Jennifer kommer ud for en alvorlig bilulykke og vågner op med hukommelsestab. Hun kan absolut ingenting huske. Hverken sin stive og indelukkede ægtemand eller sin hemmelige elsker som hun var parat til at stikke af sammen med.

I det andet spor er vi sprunget frem til 2003, og følger journalisten Ellie Haworth som kæmper med sig selv, er utilfreds med sit job og i flere år har haft en håbløs affære med en gift mand som ingen planer har om at forlade sin kone.

Da Ellie finder et gammelt håndskrevet brev fra Jennifer godt gemt væk i avisens arkiver, tager historien hurtigt form.

Kedelig, klicheagtig og forudsigelige ingredienser
Historien lyder måske på forhånd en smule forudsigelig, klicheagtig og kedelig med ingredienser som hukommelsestab, en affære med en gift mand og rige og velstillede hovedpersoner fra de bedre kredse -Og visse steder forekommer handlingen da ganske rigtigt en anelse søgt, og bogen bliver direkte kedelig, men samtidig må man give Moyes, at hun kan noget ganske særligt. Hun formår hele vejen igennem at bevare læserens nysgerrighed, så man ikke kan andet end at læse bogen til ende. – Specielt Jennifers kærlighedshistorie er en fængende og meget rørende fortælling, hvorimod Ellies historie er mere jævn, kedelig og sine steder ligegyldig.

Store forventninger
Forrige år læste jeg “Mig før dig” af samme forfatter og var svært begejstret for bogen. Faktisk vil jeg ikke tøve med at kalde den for den bedste bog, som jeg læste i hele 2012. Derfor var mine forventninger til “Det sidste brev fra din elsker” også tårnhøje. – Måske var de urealistisk høje? I hvert fald blev jeg svært skuffet over denne bog som ikke når “Mig før dig” til sokkeholderen. Bogen var en slem skuffelse lige fra begyndelsen. Jeg følte mig næsten direkte snydt, da jeg lukkede den for sidste gang. Magien og JoJo’s særlige evne til at beskrive et spirende kærlighedsforhold mellem to modsætninger på en gribende og tryllebindende måde glimter ved sit fravær. Magien og fascinationen er væk og Moyes særlige evne til at lege med ordene og skrive poetisk mærker man stort set intet til denne gang. – ÆV!

Tre stjerner
Når jeg alligevel har valgt at give bogen tre stjerner, skyldes det først og fremmest, at jeg på trods af, at denne bog var en slem skuffelse fortsat har stor tiltro til Moyes. Jeg tror på, at der fremover er mere godt i vente fra hendes hånd. Derudover skyldes min middelkarakter, at bogen ikke er direkte kedelig. Den har sine perioder, hvor det hele bare fungerer, og hvor man som læser er fanget af fortællingen, desværre er der bare langt imellem disse perioder.