Det Sagtmodige Folk af Jørgen Misser

af d. 30. maj 2009

517

2008

978-87-991664-2-8

Det er som om når en dansk forfatter anno 2008 ENDELIG prøver kræfter med det politiske så går det galt i misforstået sort/hvidt syn og for mange og for markerede meninger uden argumentation og dermed uden tanke for de endnu ikke frelste. Jørgen Missers ”Det sagtmodige folk” er den værste af disse i årets bunke. Den er en fortsættelse til ”De onde kræfter” fra 2006 og foregår i år 2029. Vor frihedskæmper Otto Steiner har forskanset sig på Hesselø, hvorfra han driver sin egen radio og kæmper mod den muslimske overtagelse af Europa. For plottet er grundlæggende det samme som i forrige bog: muslimerne er onde, de overtager Danmark og Europa ved list og ved vore hjerters godhed, og kun nogle få står i vejen for dem. Vort lille hjemland er stedet, hvor krigen skal starte, og Steiner står helt ude på frontlinien.

Når der ikke eksploderes, skydes eller på anden aggressiv måde leges Claude Van Damme på speed, så tales der – meget. Der tales i én uendelighed faktisk, men altid om det samme: Hvor væmmelige muslimerne er, og hvor onde deres hensigter er, og hvor god og sand en mand Otto Steiner er. Det bliver ærligt talt noget ensformigt og temmelig klamt hen ad vejen. Én ting er at jeg – som alle fornuftige mennesker i denne verden – er lodret uenig med Misser i præmissen, noget helt andet er at man af en bog fortsat bør kunne forvente et vist mål af konstruktion, vel at mærke en konstruktion fra forfatterens side der tager hensyn til læserens behov for en historie med indhold. Det er der ikke her, kun propaganda, endda af den mere hadske slags. Og på den der konstaterede facon som slet ikke prøver at overbevise de endnu ikke omvendte. Dem og os polarisering når det er værst. Det er faktisk lige før jeg ønsker mig censuren tilbage, men jeg trøster mig med at Misser nok prædiker for døve ører udenfor formiddagsbladenes snævre socialklasser.