af d. 8. november 2017

1021

2017

9788740044249

IT på dansk ved Anders Westenholz

Det onde af Stephen King er ikke for sarte sjæle.

Bogen handler om byen Derry i Maine, hvor ondskaben hvert 27. år hærger byen og dens indbyggere. Hovedsageligt børn. Da syv børn udsættes for ondskaben, skabes der et sammenhold og venskab mellem dem, og de bliver enige om, at det er op til dem at standse ondskaben. Da ondskaben hærger 27 år efter første møde, drager vennerne, nu som voksne, tilbage til Derry for at sætte en endelig stopper for det. Bogen er derfor en blanding af fortid og nutid.

Jeg er hunderæd for klovne. Og gæt engang. Det skyldes, at jeg som barn så filmatiseringen af bogen. Alligevel har jeg altid haft lyst til at læse bogen. Måske skyldes det, at jeg er kæmpe fan af King og synes, at han skriver fantastisk og medrivende. Eller måske skyldes det simpelthen, at jeg ville se, om bogen skræmmer mig lige så meget som filmen.
Jeg startede ud med at læse bogen på alle tider af døgnet, men jo længere ind i bogen og dens univers jeg kom, jo mindre læste jeg om aftenen. Mit hjerte begyndte at hamre, og jeg turde knap nok forlade sofaens trygge hjørne for at gå i seng. Bogen er virkelig uhyggelig, og det hjælper ikke på det, at ondskaben tager form som en klovn med sylespidse tænder.

Bogen er derudover decideret ulækker på mange punkter, men det er på den gode måde, der er med til at opbygge stemningen og uhyggen og dermed gøre den mere skræmmende. Samtidig er der nogle dybe, psykologiske og realistiske skildringer af de syv hovedpersoner, der gør, at man lever sig helt ind i universet og personerne og føler sig som en del af gruppen. Karaktererne er nogle, man kommer til at holde af.

Skiftet mellem fortid/nutid og børn/voksne fungerer rigtig godt og giver et større indblik i fortællingen og gør den dybere. Til tider kan man blive forvirret over, hvor i handlingen og tiden man befinder sig. Men jeg synes ikke, at dette gør noget, da det er med til at opbygge det hæsblæsende tempo og øge spændingen, så hjertet sidder helt oppe i halsen, og siderne bliver vendt næsten af sig selv.
Selvom bogen starter direkte med et møde mellem et barn og det onde, er tempoet i starten langsomt, og det tog mig næsten 200 sider at blive fanget af fortællingen igen. Derefter var jeg så også fanget resten af bogen.

Bogen er virkelig lang, men jeg synes, dette er nødvendigt for at give fortællingen plads og lade den udfolde sig. De sidehistorier, der er, giver et dybere indblik i de øvrige karakterer i bogen, hvilket jeg synes, er nødvendigt for at forstå hele pointen i bogen og dens tema. Samtidig er hovedpersonernes mange historier nødvendige for at give dem psykologisk dybde og vise deres udvikling. Alt dette er med til at gøre hele fortællingen og personerne mere nærværende og troværdige.

Bogen er typisk King, og jeg er fan.

Så hvorfor giver jeg ikke 5 stjerner? Det skyldes, at jeg stod lidt af i slutningen af bogen, hvor det kommer ud på et plan, hvor jeg ikke helt er med længere. Og så tog det mig som nævnt også lidt tid at blive fanget af bogen igen efter drengens mord.