af d. 1. september 2014

183

2014

978-87-7141-656-5

L' hydre de lerne

Hvordan skal man tackle de situationer som Alzheimer bringer med sig og hvad kan man lære om sig selv ved at hjælpe andre?

Cécile Wajsbrot har her skrevet en form for biografi om sit forhold til sin familie og den bærer undertitlen “En beretning”. Denne roman er skrevet over en årrække og den er fuld af filosofiske perspektiver på livet, som kan være både skrøbeligt og begivenhedsrigt på samme tid. Vi hører om hvordan hun må tilpasse sin tilværelse ud fra hendes fars og hendes tantes gode og dårlige dage med deres Alzheimer, vi hører om hendes families held under 2.verdenskrig og ikke mindst fortæller Wajsbrot os om hvordan det er at være den i familien, som holder sammen på det hele.

Især er det hendes beskrivelser af livet som er helt fantastisk gennemførte såsom disse sætninger fra starten af bogen: “Vi er familieløse omstrejfere på oceanet, vi kaster os ud i politiske bevægelser eller handlinger, eller blot i vores liv, da kommer de usynlige lænker frem…”

Udover at passe sit eget arbejde og liv skal hun finde tid til tider hos læger for både sin far og tante, finde tid til at organisere hjælp i hjemmet til faren og samtidig er det vigtigt at have sin alenetid, hvor hun kan reflektere over hvordan hun bedst håndterer hverdagens problemer. Det er interessant at læse en bog, hvor handlingen sker i refleksionen over livet og hendes valg af bøger til læsning passer utrolig godt til hendes sindstilstande. Vi ser blandt andet hvordan hun igennem læsningen af bogen “Manden der forvekslede sin kone med en hat” af Oliver Sacks forsøger at tænke over hvordan hjernen fungerer i forhold til hvordan hendes tante og hendes far er påvirket af deres sygdom.

Alt i alt har Wajsbrot her skrevet en utrolig god, men anelse tung bog, som er fuld af filosofiske anskuelser af livet og familieforhold. Måden hun vælger at beskrive sin familie kan sammenlignes som et puslespil, der skal samles et stykke af gangen og til sidst sidder man tilbage med en følelse af helhed. Denne bog er bestemt anbefalelsesværdig, dog er det vigtigt at sige at den trods lavt sideantal ikke er mulig at læse på en dag – det er vigtig at have tid til at fordøje den undervejs.