Det korte af det lange af Søren Kristoffersen

af d. 16. august 2014

66

2014

978-87-92280-67-1

Fascinationen af denne lille bog startede allerede, da jeg fik den i hånden. Omslaget er dækket af hvad, der minder om et tyndt lag gummi, hvilket kalder på det sansende element. Hermed skriver bogen sig ind den blussende strid mellem bogen som et æstetisk uerstatteligt objekt på den ene side, og de elektroniske platforme på den anden. Denne kamp ville tage side op og side ned at redegøre før, så jeg vil ikke yderligere fortabe mig heri, men blot konstatere, at denne bog kaster yderligere brænde på bålet.

Det næste som fanger ens opmærksomhed er en serie af prikker og streger på forsiden, som selv jeg med min ringe viden indenfor feltet straks genkender som morsekode. Jeg konsulterer morsealfabetet, og fremkalder bogens titel af prik- stregsekvenserne. Selvfølgelig; “Det korte af det lange” – kort og lang – prik og streg: morsekode. En velkomponeret forside.

Går man til indholdet, finder man en bog inddelt i tre afsnit: “Det korte”, “Det lange” og “Det korte af det lange”. Alle afsnit byder på små tekststykker varierende fra en enkelt og op til femten linjer. Typisk for de “korte” tekster er, at de er væsentligt længere end de “lange”. Enten er dette en smule banalt, eller også antyder det, at de “lange” tekster efterlader mere (et længere) tomrum til læseren at udfylde end de “korte” gør. Hvilken af disse, der er tilfældet, vil jeg lade op til eventuelle senere læsere.

Temamæssigt kan bogen opsummeres med to ord: kærlighed og kulturkritik. Med en sindrig humor sætter forfatteren fokus på disse to instansers vilkår og udfoldelser i det danske samfund. Sideløbende med dette får vi en lang række afstikkere til til såvel tidligere tiders litteratur som filosofi (og sikkert også en lang række andre referencer). Alle fortidsudflugterne er placeret således, at de giver god mening i det lille tekststykke, de er en del af. Ved nogle af dem er hensigten med referencepunktet dog så subtilt, at man må på udflugt i Google og diverse leksika for at få den fulde indsigt i meningen. Bogen byder altså både på latter og udfordringer udi fortolkningens kunst.

Fra yderst til inderst en fornøjelig lille bog.

Sluttelig vil jeg komme med et citat, hvor forfatteren på morsom vis spidder en velkendt kliché (noget han for øvrigt ofte gør):

“Hendes mand er nudist, det er hende der har bukserne på.”