Det jeg elskede af Siri Hustvedt

af d. 14. april 2010

381

2005

87-90724-60-7

What I loved

Vi hører hvordan akademikeren Leo Hertzberg, professor i kunsthistorie, møder sin kommende kone, Erica Stein, som er forfatter og adjunkt i engelsk. Og vi hører hvordan han bliver bedste ven med den originale og fattige kunstner William “Bill” Wechsler, der har to kvinder i sit liv.
Hans model Violet Blom, som ikke bare er en smuk muse, men tillige sociolog og forsker i hysteri og spiseforstyrrelser. Og hans kone Lucille Alcott, digter uden nogen som helst succes.

Bill og Lucille flytter ind i lejligheden ovenover Leo og Erica. Alt ånder lykke, da kvinderne bliver gravide på samme tid; men efter fødslerne af drengene, Matt og Mark, forandres relationerne. Lucille, som altid har haft det svært med tætte forhold, får både problemer med moderrollen og sit forhold til Bill. Bill flytter for sig selv, men får dog snart selskab af Violet, som blir hans store kærlighed og den som får størst indflydelse på hans arbejde.

Det sker ikke så tit, at intellekt og kreativitet forenes i en grad som det er tilfældet i Siri Hustvedts bog. Det bliver stadig mere interessant at følge udviklingen i Bill’s arbejdsproces, hvordan han påvirkes og inspireres af Violets ideer og forskning. Samtidig udleverer Hustvedt New Yorks kunstmiljø, som værende fuld af overfladiskhed og varm luft, leflen for vold og jagt på effekter…

Da Matt dør som 11-årig forandres alt! Leo og Erica lukker hinanden ude i deres sorg og glider fra hinanden. Skildringen af sorgen og dens følger for vennernes relationer er noget af mest bevægende, jeg nogensinde har læst.

I 2. og 3. del af fortællingen får Mark en central rolle, idet han udvikler store psykiske problemer. Charmerende og sød, men samtidig patologisk løgner på den ene side, ondskab uden anger, uden empati på den anden. Beskrivelsen af hvordan Marks psykopatiske adfærd slider personerne op er skræmmende læsning. Leo og Violet bliver ved med at håbe og tro på det gode i ham, indtil alt er slidt i stykker.

Bogen består af 3 store dele – uden yderligere underkapitler. Det virker noget massivt; men det glemmer man, når man – uvægerligt – bliver grebet af denne store skæbnefortælling. En pragtpræstation!