Det hemmelige land af Jane Johnson

af d. 29. november 2007

256

2006

87-11-22626-9

The Secret Country

Ben har i lang tid sparet sammen til nogle mongolske kampfisk, og endelig oprinder dagen hvor han har råd til at købe dem i dyrehandlen. Han bliver dog forstyrret af en talende kat, som formår at overbevise ham om at de mongolske kampfisk ikke er ægte, og Ben ender derfor med at gå derfra med katten i stedet.

Som om en talende kat ikke var nok i sig selv, vil de mærkelige begivenheder tilsyneladende ingen ende tage og Ben møder både en skovalf ved navn Kvist og sælpigen Sølver. De kommer alle fra landet Eidolon, et land med magiske og eventyrlige væsener. Den onde dyrehandler fangede dem og bragte dem til vores verden for at sælge dem videre til rige mennesker, åbenbart ligeglad med at de vil gå til udenfor Eidolon. Ben lover at hjælpe dem med at finde passagen til deres egen verden, men det skal gå hurtigt, da den lille alf ikke har det godt.

På hjemmefronten står det sløjt til, da Bens mor er meget syg, og lægerne kan ikke finde ud af hvad hun fejler. Det går langsomt tilbage for hende og Ben er ret bekymret. Han fortæller hende ikke om Eidolon, da hun sikkert ikke vil tro ham, men det viser sig at hans mor gemmer på sin egen hemmelighed.

Humoristisk og eventyrlig fortælling med masser af magiske væsener. Bogen er godt skruet sammen, og den er både sød, sjov og spændende. Personlig er jeg ikke så meget til alfer, trolde og lignende væsener da det bliver lidt for eventyragtigt, men stadigvæk kunne jeg ikke lade være med at more mig over historien, som er skrevet med et glimt i øjet, og faktisk er ret hyggelig at læse.

Kan læses fra 8 år og er velegnet til højtlæsning.