Det forsvundne tegn af Dan Brown

af d. 5. januar 2010

562

2009

978-87-91746-70-3

The Lost Symbol

Robert Langdon kontaktes af sin gamle gode ven, Peter Solomons assistent, som beder om hans assistance. Ved et arrangement samme aften er en foredragsholder blevet syg, og man håber derfor at Langdon vil træde til i stedet, og i al hast tage med et jetfly til Washington D. C. Flink som han er, træder Langdon til, men da han senere på dagen kommer frem til det aftalte sted, er det til hans store overraskelse ikke hans ven der venter på ham, men derimod en komplet fremmed mand. Det viser sig, at denne person har taget Peter som gidsel og har lokket Langdon til, da han har brug for hans ekspertviden om symboler. Meningen med galskaben når end ikke at gå op for Robert Langdon, inden han er viklet ind i mandens syge spil og samtidig har fået CIA på nakken.

Det viser sig senere, at gerningsmanden bag gidselstagningen jagter en hemmelig genstand, der tilhører frimurerne, den loge som Peter Solomon er et højtstående medlem af. Genstanden menes, når dens symboler bliver dechifreret, at skjule et kort som viser vej til en stor hemmelighed. Langdon er fuld af skepsis, da han hører om denne, efter hans opfattelse, myte. Men han indvilliger modstræbende i at hjælpe CIA, da han har et inderligt ønske om at se sin ven i live igen.

Jeg ved at Dan Brown er en meget populær forfatter og jeg var selv rigtig glad for “Engle og dæmoner” som jeg faktisk syntes var vildt spændende. Men når det er sagt, så må jeg sige, at havde jeg aldrig tidligere læst noget af forfatteren og stiftede bekendtskab med ham gennem denne bog, så ville jeg formentlig aldrig komme til at læse noget af ham igen. Jeg kedede mig bravt bogen igennem. Ja, den har sine spændende momenter, men handlingen er bare trukket alt for meget i langdrag og der er alt for meget “fyldstof” i form af detaljer om bygninger og deslige. Noget der for mig bare er uinteressant. Desuden er der en konstant springen rundt mellem forskellige personer samt tilbageblik i tiden, hvilket frustrerede mig, så jeg indimellem var nødt til at lægge bogen fra mig. Ingen topkarakterer herfra, beklager.