af d. 8. juni 2012

312

2012

978-87-11-39058-0

Det dyrebare

Jenny fylder 75, og fødselsdagsfesten danner ramme om bogens handling – festen, som Jenny ikke ønsker, men som hendes datter Siri absolut vil holde. Den aften bliver familiens barnepige Mille myrdet.

Jon og Siri tilbringer som sædvanligt sommeren i Jennys store hus, sammen med deres to piger Alma og Liv. Siri er kok med egen restaurant, Jon er forfatter, men kommer ingen vegne med det tredje bind i en trilogi, som han allerede har fået forskud på fra forlaget og som burde være udgivet. Men Jon er gået i stå, han “arbejder” og sover på loftværelset i huset, er utro, bidrager ikke til familiens økonomi, kort sagt er det Siri der skal tjene pengene, organisere alting, betale regninger, arrangere festen – og hun er træt af det hele. “- Et liv uden dig, Jon. Jeg drømmer om det. Dine satans, kolde hænder.” Siri på sin side er kontrollerende, tjekker Jons mails og mobil, kommer med formaninger til børnene og Mille. Siri og Jons ægteskab vakler. Men udadtil skal det se ud som om alt er idyl – symboliseret ved festen for Jenny.

Bogens temaer er liv, død og kærlighed. Jenny, der ikke havde de store moderlige følelser for sine to børn, har mistet et barn – Syver druknede i skovsøen da han var 4 år, mens den 6-årige Siri havde ansvaret for at passe på ham. Jenny taler ikke med Siri om hændelsen. Barnet Siri venter på morens raserianfald, ved de vil komme, og er altid bange for at gøre noget forkert, der kan udløse raseriet. “Det gjaldt om ikke at sjuske. Men Siri glemte det altid. Var ikke opmærksom nok. Det var det der var problemet. Hun var ikke opmærksom. Hun passede ikke på.” Siri, der ikke har fået omsorg og kærlighed som barn, har det svært med sin ældste datter, Alma, dette vanskelige og underlige barn, der taler med Gud og ikke har nogen venner. “Siri hørte aldrig efter når Alma sagde noget. Siri ønskede garanteret at hun aldrig havde fået Alma (tænkte Alma). Eller?” Til gengæld er der et særligt bånd mellem Jenny og Alma.

Siri har ansat den unge pige Mille til at se efter Alma og Liv, så både hun og Jon kan koncentrere sig om deres arbejde. Også Mille har følt sig forkert, har ikke kunnet leve op til forældrenes ønsker: hun har et anstrengt forhold til sin mor, fotografen, der evigt og altid tog billeder af hende, så hende gennem en kameralinse, bad hende posere, men ikke så hende som den hun var. Mille var meget tidligt udviklet, hvilket hun hørte forældrene tale om: “Det er ikke naturligt at rundt og se sådan ud når du er ti år, hviskede faren til moren.” Faren pressede hende til at stå på skøjter – hver søndag – selv om Mille hadede det. “Troede Mikkel måske at han kunne tilbageføre udvidelsen af Milles krop gennem fysisk aktivitet?”

Selv om Mille myrdes i bogen, er det ikke en krimi. Forholdet mellem bogens personer er det essentielle: skænderier, svigt, løgne og fortielser, som ødelægger det før så varme og tætte forhold mellem Jon og Siri. Forældrenes omsorg og forståelse for børnene – eller mangel på samme. Børnene, der gennemskuer de voksne, hører når stemmerne bliver falske, opfatter så meget som de voksne ikke er klar over. Det beskrives vældig levende og troværdigt gennem denne familie og deres barnepige, som alle kommer til orde i bogen.