0 kommentarer

Det cubanske efterår af Morten Hesseldahl & Henrik Rehr

af d. 11. september 2016
Info
 
Sideantal

80

Udgivet

2016

ISBN

978-87-7176-044-6

Udgave

1. Udgave

 

Det er mere end 20 år siden, at makkerparret Hesseldahl og Rehr sidst samarbejdede om et tegnese­rie projekt. Dengang var det omkring storværket “Danmark besat”, der udkom i fem bind. Denne gang har de kastet sig over journalisten Jan Stages liv. “Her følger Stages historie, som han har for­talt den til mig. Jeg sværger på, at den er så ærlig, som den overhovedet kan blive!” Sådan lyder or­dene fra Morten Hesseldahl, Jan Stages ven og forlægger gennem mange år. Stage har arbejdet hos Land og Folk, Information, Politiken og Ekstra Bladet, både som korrespondent i Cuba i 60’erne og som egentlig krigsjournalist i mange af verdens brændpunkter. Derudover har han skrevet romaner og erindringsbogen “Og ham der slår på tromme”.

Historien starter med Morten Hesseldahl, der står ved Jan Stages dødsleje, hvilket også bliver ud­gangspunktet for at fortælle om vennens liv. Stage får i Havana hurtigt kontakt til de revolutionære kræfter, ikke bare cubanske, men også italienske og tyske. Noget desillusioneret over den manglende kampgejst på venstrefløjen i Danmark, kaster Stage sig i armene på Che Guevara og får til opgave, at rejse til Bolivia med penge til Guevara, der forsøger at starte en revolution.

Samtidig får vi ved tilbageblik fortalt historien om en noget trist barndom på kostskole og en kold og fordømmende far. Faktisk får man ikke rigtig indtryk af, at Jan Stage på noget tidspunkt var spe­cielt lykkelig. Han virker rodløs, hele tiden på farten og ender nærmest med at blive uvenner med alt og alle, på nær Hesseldahl. De revolutionære venner går en endnu værre skæbne i møde, og alt virker forgæves: “Der er også noget stort over et gigantisk nederlag!”

Henrik Rehrs blanding af håndtegnede og computerskabte illustrationer er på vanlig vis frem­ragende. Hans brug af skraveringer og de dystre, mørke baggrunde er yderst effektive. Det så vi også i den flotte “Gavrilo Princip”, der er hans seneste udgivelse. For mig er det bærende Rehrs teg­ninger, der overtrumfer en fortælling, der dvæler ved nogle lange passager med Che i de bolivianske bjerge, mens andre passager hurtigt overstås. Jeg ville have foretrukket 80 sider mere i stedet for!

Hesseldahl brugte Jan Stages historie i romanen “Ernestos hænder” fra 2014. Måske er det derfor, at jeg føler, at jeg kendte det meste af historien i forvejen. Men det er en meget flot udgivelse (til trods for den sjuskede taleboble fejl på side 54!), der vil interessere tegneseriefans og historisk interesse­rede.

Lån bogen på bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter