Dengang med hunden af Pia Juul

af d. 7. marts 2006

192

2005

87-7973-116-3

Pia Juuls tiende bog er en novellesamling. Før denne har hun ligeledes skrevet novellesamlingen ”Mit forfærdelige ansigt”, et par romaner, dramatik og digte. Pia Juul er en af landets mest kritikerroste forfattere. Det er hun ikke uden grund.

Det er sjældent, som i denne novellebog, at en forfatter favner så bredt og alligevel rammer så præcist. Pia Juul skriver i “dengang med hunden” 22 historier om livet og døden, og alt imellem. Her er historien om kvinden der søger en andens barndom – for på den måde at nærme sig sin egen. Historien om kvinden der vågner i en å, og muligvis, muligvis ikke, har prøvet at begå selvmord. Her er historier om familier, deres tragedier, historier om lejlighedssangskrivere og digtere der vil dø.

Fælles for fortællingerne er at de alle er i kort form. Uhyre litterært bevidste om sig selv og sine forbilleder. Historierne er helt Pia Juuls egne, men skrevet i en tradition der ligger tæt op af den norske mester Askildsen, samt Carver. Faktisk midt imellem de to, hvis jeg selv skal give et bud. Andre forbilleder er nævnt rundt omkring i teksterne, enten direkte eller skjult i omskrevne navne.

Særligt to af teksterne har rørt mig dybt. Den ene er “På sporet” om damen der opsøger en andens baggrund, den anden er slutteksten i samlingen, “Oplæsning i det grønne”. Her følger vi ultrakort en digter der skal læse op. Sådan lige ud af landevejen, hverdagsagtigt. Men jeg skal så love for at Pia Juul griber om en vis legemsdel på sin (i dette tilfælde mandlige) læser. For her berører hun et tabu, hun gør det elegant, henkastet, så det fremstår endnu voldsommere. Prøv at hør her hvordan hun slutter sin fremragende bog: “Han var træt af at være digter, snart skulle han dø; det var en lettelse at tænke den tanke”. Bog klap.

Dødslængsel, angst for livsopgaven, destruktion, erindring, nuets svære fastholdelse, menneskekulde, varme, sorg, glæde. Det er sådan nogle emner Pia Juul har oppe, det er sådan nogle emner hun fletter ind i tilsyneladende ligetil hverdagshistorier.

Jeg kan stærkt anbefale Pia Juul. Men en enkelt læsning rækker ikke. Hun er nødt til at have plads på bogreolen, så man altid lige kan række ud, hvis man vil se hvordan det virkelig sublime ser ud.